Var uppmärksamma!

I vår digitaliserade värld finns idag mängder av hjälpmedel.
Idag lade jag märke till reklam från Skytte.se som florerar på diverse sociala medier.
Detta är en sida som registrerar varje medlem i en skytteförening, alla dina licenser och där du kan spara dina skytteresultat. Man kan lägga upp en hel förening om man vill…….

De vill att du legitimerar dig med BankID.

Första man lägger märke till är:

• Det finns inga kontaktuppgifter på vem sidan tillhör eller vem som tillhandahåller hela tjänsten.
  • informationen är extremt sparsmakad även om hemsidan ser lyxig ut.
  • enligt appstore tillhör appen Kattbjörn AB, som håller på med it och personaluthyrning.

Jag har ingen aning om sidans legitimitet men det ringer varningsklockor.
Var försiktiga med er information på appar och andra hemsidor - det finns element som är intresserade av utrustningen i vår sport.

Med vänlig hälsning,
RR-sport
Kalmar

4 gillningar

Tycker det är kul att folk är innovativa och försöker hitta lösningar på problem/bök som skyttesport medför. Men, som du säger, bör man vara försiktig med vad man delar med sig av till tredje part, t.ex. om vapenlicenser + identitet.

Det är inte självklart för mig varför BankID verkligen behövs - möjligtvis att man personligen kan signera och intyga att uppgifterna stämmer (typ aktivitetsintyg?). Men mig veterligen har Polisen inget krav på det.

Sen får man ju fundera på om det är så smart att låsa in sig hos en sida som inte är tydlig med hur mycket tjänsten kommer kosta i framtiden - t.ex. BankID kostar pengar att integrera mot och att använda, och jag tror inte om någon gör det av sin goda vilja, men vem vet.

Gissar att personen som gjort sidan dyker upp i tråden snart, blir spännande att höra!

1 gillning

(inlägg tillbakadraget av skaparen, kommer att raderas automatiskt om 24 timmar om det inte flaggas)

Ja. Även om sidan är legitim så måste det finnas tydligare information så att man kan kontrollera äktheten. Det är känslig information som man vill samla in och om man ska se det som en seriös aktör är det inte för mycket att begära att man lätt kan ta reda på vem som samlar in all information.

Det är som Frass också påpekar;
Inga företag idkar denna form av välgörenhet. En app som samlar in info och gör det lättare för alla föreningar, - men kostar ingenting??

Man bör hur som helst vara försiktig med vad man gör med sin information.

Väl mött!

Varför skulle någon vilja dela med sig info om egna vapenlicenser? Riskerna är tämligen uppenbara men vad skulle man kunna tänkas tjäna på det?
Låter vansinnigt, tycker jag…

Hej

Jag är entreprenören bakom tjänsten skytte.se .

Jag tycker det är superbra att man uppmärksammar skyttar om vart deras personuppgifter finns och att man ska vara försiktig med vilka tjänster man använder.

För att ge en bakgrund så är jag aktiv sportskytt i en rad olika discipliner under en rad olika förbund. Är där med medlem i en rad olika klubbar och sköter även administration i skytteföreningar. Något jag har insett är att många föreningar har samma utmaningar med att administrera en skytteförening och där av att vi började utveckla denna tjänst. De tjänster som förbunden använder för att lagra uppgifter om skyttar fyllde enligt mig inte de funktioner som verkligen behövdes för att få ett bra flöde för både medlem och styrelse.

Vi sätter säkerhet högt upp på agendan i systemet och det är därför vi har BankID som krav för att använda tjänsten. Vi vill inte få in folk i systemet som inte kan stå för vem de är. För att prata lite it säkerhet så är en av de vanligaste sätten att hacka ett system att man skaffar ett konto och lurar systemet att man är en annan användare när man är inloggad. BankID skapar där med ett skydd mot att få in anonyma användare.
Sedan har det en fråga om att systemet ska kunna stå som garant för att signaturer i systemet är korrekta.

Personuppgifter är krypterade i tjänsten.

Kattbjörn AB är bara en bolag som hjälper mig att distribuera appen på AppStore, men inser att det skapar förvirring.

Systemet är helt frivilligt att använda, vi bygger detta för att hjälpa skyttar och klubbar att få lättare att administrera sina föreningar och aktiviteter. Jag svarar gärna på de frågor och funderingar som dyker upp. Är dock inte så aktiv i forum, så maila gärna era frågor eller funderingar på info@skytte.se så svarar jag upp på dessa direkt.

Med vänliga hälsningar
Fredrik