Vapenvård

Så har säsongen äntligen börjat! Skjutit några serier med CZ Shadow 2:an och några med Morini CM22.

För mig som “ombörjare” är vapenvården ett vitt blad - hur gör man? Jag hade en PTFE-spray som funkade bra att smörja och rengöra CZ:an hjälpligt (sprutade inget inne i pipan, den såg fräsch ut fortfarande). Ska försöka hitta en “boresnake” eller såna där “lappar” att dra igenom pipan.

För Morinin är det värre. Hur fn får man isär en sådan - måste man skruva ned den i molekyler? Där har jag små “luddcylindrar” som ska skjutas genom pipan fästs på en lång pinne jag fick med, men jag vill väl gärna skjuta igenom dem inifrån och fram mot pipmynningen istf tvärtom? Då behöver jag ju få loss pipan.

Tar tacksamt emot tips om hur jag ska jobba. Gillar sånt här, men är lite orolig att jag ska göra nåt dumt fel.

Såhär tänker jag:

  • använd bara olja och solvent avsedda för vapen. Teflon-baserad produkt känns onödigt. Och för guds skull ingen silicon!

  • det gott om videos på youtube där de flesta vapen kan ses tas isär ich sättas ihop. Inte kollat men Morini är inte ovanlig, bör finnas något.

  • man ska vara försiktig med att rengöra finmekanik på matchpistoler. Ofta är det speciellt molybdenfett som används typ, så spruta inte in nåt lätflyktigt i avtryckarmekanismen.

  • viktigast är att rengöra och smörja det som rör sig på en 22a, dvs slutstycket och slagstiftet med de styrningar som finns. Pipan kan du väl dra ur med en borste om du vill - finns läskstångskit att köpa om det inte följde med. Vanliga linnelappar funkar fint. Magasinet kan behöva rengöras också där hamnar den mesta skiten upplever jag.

Vad kul att du är igång igen! Vapenvård kan bli hur krångligt som helst med massa olika solvents, oljor och grejer. Håll det enkelt är mitt tips!

Jag använder i princip två produkter - Ballistol för att rengöra och Safariland break free SMX för att smörja.

Ballistol är inte lika kraftfullt som starka solvents, men snällare mot dig och miljön. Om vapnet inte är så smutsigt kan du spreja och torka av direkt. Annars låter du det verka i en halvtimme eller så.

Safariland break free SMX är en syntetisk olja som funkar jättebra för att smörja friktionsdelar och även trycket. Den ”sitter” längre än vanlig olja. Blev tipsad om denna av en mycket kompetent vapensmed.

Om jag nån gång känner att jag behöver rengöra pipan lite extra så kör jag Robla solo mil. Men ärligt talat - det brukar inte komma ut så extra mycket.

Köp ett bra vapenvårdspaket med jagg, borste, lappar, läskstång osv. från nån tillverkare som håller hög kvalitet, ex Dewey.

Kolla på Youtube, men var källkritisk. Det finns mycket bra info, men också massa tomtar som inte alls vet vad de pratar om.

Lycka till!

Dra alltid borste/linnelapp eller motsvarande i kulans skjutriktning - dvs. från patronläget mot mynningen!
Detta för att inte med tiden skada/nöta på pipans mynning/kröning - det är den del av pipan som påverkar precisionen mest - minsta skada/slitage där gör att kulan får en “knuff” i sidled när bakplanet av kulan lämnar loppet = stor spridning av träffarna i målet.

Av samma anledning - var försiktig med läskstänger av stål som inte är plastöverdragna! Det är lätt hänt att man drar dem snett i mynningen och då skaver mot kröningen - använd gärna en styrhylsa i mynningen som centrerar läskstången och förhindrar den att skava mot loppet. (Svårt på 22lr pga. utrymmet…där försöker jag enbart använda läskstänger av mässing eller plastöverdragen läskstång.

Undvik fett eller olja på/vid slagstiftet, då det får en hel del krutgaser på sig och olja/fett gör att smutsen binds där och kan orsaka att slagstiftet kärvar = risk för eldavbrott. Försök hålla slagstift och där det löper rent och torka torrt (med lätt oljefuktad trasa) efter du gjort rent den delen.

Glidytorna/spåren där slutstycket rör sig, använder jag ett tunt lager fett av bra kvalitet - då stannar oljan i fettet kvar bättre. Övriga delar försöker jag hålla fri från fett eller olja (utöver det som fastnar i porerna när man torkar av ytan med en oljefuktad trasa. Då drar inte ytan till sig så mycket smuts men är skyddad mot rost/fukt.

Break Free/CLP är en bra universalolja om man bara ska ha en sådan i sin vapenvårdslåda. :slight_smile:

Egentillverkad olja/solvent kan man göra - finns ett bra “medel” som kallas för Ed´s Red - det finns lite olika recept på nätet och originalreceptet från USA innehåller ingredienser som numer är svåra att få tag på men som det finns ersättningsprodukter för.
Receptet är i princip: 1 del ATF-olja, 1 del Fotogen, 1 del Nafta (finns lite olika “Nafta” men lacknafta funkar) och en del Aceton.
Förvara i lufttät behållare för annars dunstar Acetonet bort under förvaring.
Receptet togs fram av en tribolog och de olika ingrediensernas egenskaper på molekylnivå ska fungera bra för att lösa olika sorters smuts i ett vapen.

Om man inte har ultraljudstvätt och har svårt att komma åt små skrymslen kan man lägga delen i ett bad av fotogen och lite ATF-olja, då blir det rent men samtidigt får man en smörjande hinna kvar på delarna.

Morinin är väldigt enkel att plocka isär - lossa skruven framför magasinbrunnen, som håller ihop över- och underdel - sedan kommer du åt att göra rent mekanismen med t ex. tryckluft eller tops. En liten klick moly-fett på upphaksytorna kan lätt appliceras med en spetsig tandpetare genom hålen i stommen.

Glöm inte skyddsutrustningen i form av handskar och ögonskydd - ingen höjdare att få skarp solvent eller liknande i ögonen och det är inte heller någon hälsokost att hålla på att slabba med på huden över tiden…! :wink:

Gamla kasserade tandborstar är bra att skrubba med tillsammans med olja/solvent.

Mvh
Johan B

Om du vill trycka en rengöringslapp genom pipan utan att ta isär pistolen för att kunna använda en läskstång “bakifrån” kan du göra som jag:
Droppa några droppar Ed’s Red på en 2x2 cm bomullslapp och lägg den bakpå pipan. Sen kan du använda en bit av vanlig 3mm trimmer-tråd för att trycka den igenom. Tråden brukar vara gjord av nylon och är mycket stark.

Mitt recept på Ed’s Red är: 1 del ATF (olja för automatväxellådor, den är röd), 2 delar lacknafta och 1 del Aceton.
Som tidigare nämnts så är acetonen både lättflyktig och kan skada vissa plaster så en glasflaska är nödvändig. Eller en s.k. fickplunta av rostfritt stål (exv Clas Ohlson).
Jag tror inte att någon annan olja behövs - pistolen är helt enkelt en mekanisk “maskin” precis som andra maskiner. Behövs inga “under-medel”. O-utspädd ATF kan användas i övrigt. Tänk på att ATF finns i växellådor som utsätts för stora belastningar - då duger den även för din pistol.

Bomullslapparna kan du klippa ur ett gammalt lakan eller örngott eller liknande eller köpa färdiga för ca 25 öre/st (Vapenvårdbutiken i Karlstad).

Beträffande Ballistol: Jag har negativa erfarenheter av medlet.
När farsgubben (han hade varit pistolskytt en gång i tiden) gått bort hittade jag mitt gamla luftgevär i källaren, pipan var blank o fin även invändigt så jag och brorsan sköt några skott på skoj. Efteråt gjorde jag rent med Ballistol som jag hittat bland pappas grejor (det här hände innan jag själv började med pistolskytte).
Några år senare “hittade” jag geväret igen. Men nu var loppet invändigt överdraget med en tunn hinna rost. Likadant med ett par luftpistoler jag också skjutit förra gången.
Så jag skulle inte rekommendera Ballistol, åtminstone inte för långtidsförvaring.

Tack. Skaffar lite kem och använder tråd jag har i garaget.

Det är hur enkelt som helst, två skruvar! Följ nedanstående länk, vapenvård morini cm enl Arne Nohlberg

Tack, det ska jag kolla!