Vapenvård för nybörjare

Hej!

Inväntar licens för min första pistol, blir en Walther CSP Expert. Men jag funderar på vad jag bör köpa till för extra utrustning i form av verktyg, oljor, lösningsmedel etc för vapenvård. Gärna förslag på vilka medel ni använder. Skruvmejslar och insexnycklar har jag en uppsjö från jättelitet till skitstort, så tänker mer på verktyg gemene man inte har i verktygslådan. :slight_smile:

Sen har jag aldrig utfört en vapenvård, så jag tar gärna emot tips på hur man gör och vad man absolut inte ska göra. Hur ofta gör ni grundlig rengörning gentemot mindre underhåll? Grunderna förstår jag. Smuts ska bort, och metall mot metall som rör sig ska smörjas.

Mvh
Robin

köp en olja, ballistol är ett bra tips då den är ogiftig.
Sen köper du läskstång och brons/mässingsborstar för din kaliber och sen en sats med thorroclean.
Nån grov tandborste är nog bra också.

Thorroclean för pipan, oljan för allt annat. Kemikalier som luktar och fräter ska du undvika då det finns bättre produkter (thorroclean) i dag.

Överdriv inte vapenvården på 22an, försök håll stötbotten och utdragare ren, för det är där matningsfelen kommer från.
Dränk inte med olja, lite går en lång väg. Vapen är tämligen enkla tingest.

2 gillningar

Man behöver förvånansvärt lite, boibosan har sammanfattat det väldigt väl tycker jag.
Skulle påstå att om du köper en .22 i bra skick eller ny så räcker ballistol väldigt långt.

Om du gillar att vapenvårda, så rekommenderar jag lite vård, ofta och inte tvärtom! :slight_smile:

Jag har dessutom lagt en bore snake i väskan… :slight_smile:

Det finns många - speciellt i usa - som gör sin egen rengöringsvätska: Ed’s Red
sök på Ed’s Red på youtube om det verkar lockande. Jag har testat, funkar fint och till mindre än 10% av kostnaden jämfört med det man köper!

1 gillning

Det viktigaste, se till att hålla ditt vapen tort, i en .22 skulle jag även säga att du nästan aldrig kommer ha en nytta av en mässingsborte, den kommer göra mer skada än nytta. Fler skyttar förstör sina vapen med överdrivet mycket och intensiv vapenvård än de som gör för lite vård.

Gör rent med lämplig rengöring, en valfri clp, eller varför inte Ballistol guncer eller gunex.

https://vapenvardsbutiken.se/product.html/break-free-clp-flaska-120ml

https://www.handladigitalt.se/produkt/ballistol-gunex-100ml-droppkork-vapenolja

Bästa redskapen för att göra rent vapnet med är något så enkelt som hård tandborste eller tops vilka är perfekta.
Då det kan vara svårt att hitta hårda tandborstar nu för tiden brukar dessa vara bra. Då jag är snål på det jag kan vara snål på har jag köpt dessa och topps med trähandtag i storpack på Temu.
https://www.sportec.se/produkter/vapenvard/borstar/borste-ced-utility-brush-nylon

Utöver det är trasor bra att ha, har du gamla söndertvättade lakan brukar de vara bra då de inte luddar, annars valfri luddfri duk, har använt exempel bilpoleringsduk från lidl eller biltema.

Sedan skulle jag rekommendera en läsklina istället för en läskstäng mindre risk att du skadar mynningen om du är nybörjare. Exempelvis denna eller något liknande. Rengöringssats pocket kaliber .22-.45/12+16+20 – Sportec

Köp sedan till rengöringspellets, Rengöringssats pocket kaliber .22-.45/12+16+20 – Sportec
Filtrenare .22 LR, 80-ask – Sportec

Du drar igenom dessa i pipan till du får ut en som är helt ren, mycket enklare än att dra en massa lappar i vapnet.

I en .22 behöver du väldigt lite kemikalier, du vill att den ska vara torr, om du har en massa fet/olja i vapnet kommer dessa suga åt sig smuts.
Viss .22 ammo är skitigare och kommer behöva mer vapenvård, samma sak att vissa .22 är känsligare.
Men om du drar igenom ett par pelets med lite rengöringsmedel samt drar det rent efter det, säg efter 200-500 skott och tar isär vapnet samtidigt för att se till att allt är rent. så kommer du inte ha några problem. Detta är givetvis kopplat till hur mycket du skjuter, om jag har en intensiv dag på banan och skjuter en 500+ skott kommer jag inte avbryta för att göra rent vapnet under dagen, men efter passet.

1 gillning

Och använd för guds skull inte en liten vass flatmejsel för att göra rent, repor är inte bra :slight_smile:
tops går det åt många av, rengöringslappar förstås men också många tandpetare för att rengöra i hörn och bakom utdragare.

Jag använder Clenzoil olja i mekanismen och deras “fett” på glidytor, utöver att det doftar gott så är det absolut det bästa jag hittat av allt jag provat, just på en 22:a vill du inte ha nåt som blir stelt och trögt när det är kallt, en fältskjutning på senhösten eller våren kan fort bli till en katastrof med fel smörja.

2 gillningar

Svårt att repa ett lopp med brons… men om borsten är dålig eller sliten så kan kärnan som borsten sitter på ev. repa insidan.
Sett folk köra borstar med skruvdragare - inte en repa! :smiley:

Men håller dock med om att den är onödig, nylon räcker bra tillsammans med lappar och nåt rengöringsmedel/olja.

1 gillning

Brons och koppar kan inte repa pipor…

men ja, 22 behövs sällan rengöra själva loppet med. Däremot kan man få problem med patronläget om man får krutrester precis där pipan börjar. Men problemet är markant mindre än på centralantända vapen.

GunCer är bra, kör det själv. Men vanlig ballistol duger också fint.

Om du nödvändigvis måste peta köp verktyg i plast eller mjuka metaller som alu, mässing, brons. Det är alltid tråkigt att repa vapnet.

3 gillningar

Tack för svaren! Dags att bunkra upp tandborstar och tops då. :smiley:
Blir att testa både Ballistol och Clenzoil sen, klubbens CSP Expert hade stora problem i vintras. Den var visserligen duktigt skitig med. :slight_smile:

Det handlar inte om att repa pipan, det handlar om onödigt slitage. Pipan i en .22 som du sköter håller egentligen hur länge som helt. Har skjutit med en som hade gått över 200 000 skott, den höll inertian. Men om du envisas med att köra bromsborste i den kan du slita ut den. Att dra pipan med bromsborste är som att skjuta 1000-2000 skott.
Det är dessutom helt onödigt att köra bromsborste i ett vapen där du bara skjuter bly.

Var försiktig med tops, de kan ludda av sig när man petar i trånga utrymmen…

Clenzoil finns att beställa från nån finsk firma…
Ska leta, återkommer!

Tror faktiskt inte du kan göra det, men vi kan kanske starta en ny tråd om den saken! :grin:

1 gillning

Det har jag märkt. Jag har pillat mycket med småelektronik och musikinstrument, brukar använda tops för rengöring då. Men det finns tops som håller ihop jäkligt bra, och tops som börjar spreta och ludda direkt.

Jag ska nog lyckas hitta det annars, det viktigaste är att jag har namnen på bra produkter. :slight_smile:

1 gillning
1 gillning

kolla in vapenvårdsbutiken.se det de inte har är inte värd att äga och de har nu Sveriges snabbaste leveranser och även den bästa kundservicen man kan efterfråga.

Men dom har ju inte clenzoil! :open_mouth:

och spraya inte ned hela ditt vapen, som många gör, det blir bara värre och dra ännu mer skit till sig. Torka av med trasa, och spraya bara löstagbar pipa så du verkligen få bort all spray igen.

1 gillning