Vapenskåp Bauhaus

Förvirrad? Någon som har bra koll på vad som gäller.
Bauhaus säljer vapenskåp och skriver:
”Vad har vapenskåpet för standard?

Vapenskåpet har standarden EN1143-1 vilket är EU-standarden för vapenskåp. Detta innebär att vapenskåpet uppfyller de krav som finns i Sverige gällande vapenskåp…”

Stämmer detta? Känns inte helt rätt ?
Fick ett klargörande från Polisen som godkänner detta skåp. ” Minimikravet för vapenskåp är SS 3492.

Skåp försedda med båda märkningarna SSF 3492 och SS-EN 1143-1 Grade 0 är godkända för förvaring av licenspliktiga vapen.

Om du inte har ett särskilt förvaringsvillkor som kräver annan förvaring räcker detta således.”

Mnja, en1143-1 är märkningen för värdeskåp, inte samma som ss3492, så nej, det bör inte vara ok.

https://www.nordsec.se/certifierat-o-godkant-ssf3492

Jag hade ett sådant innan och det funkade. Kolla med polisen bara.

1143-1 (värdeskåp) är en högre klassning än 3492 (säkerhetsskåp) och är godkänt som vapen skåp, oftast med tillägget “Grade (1-6)”.

“Vapenskåp är avsedda för att stöldskydda vapen och ammunition. De testas och certifieras vanligen enligt svensk standard SSF 3492. Vissa vapenskåp är certifierade enligt S2 och erbjuder även brandskydd. Även värdeskåp i Grade III och högre är godkända för förvaring av vapen och erbjuder dessutom certifierat brandskydd.”

Nya vapenregler fr.o.m 2011 - SS3492 / SSF3492

SS3492Fr.o.m. årsskiftet 2010-2011 gäller ej längre dispensen för vapenskåp som inte är tillverkade och godkända enligt SS3492 / SSF3492, enligt Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om vapenlagstiftningen. (Läs mer - extern länk till Polisen)
Vapenskåp som är märkta med SSF 3492 eller med både SSF 3492 och SS-EN 1143-1 Grade 0 är godkända för förvaring av licenspliktiga vapen. Det senare är också brandisolerande skåp. Den äldre märkningen SS 3492 är också godkänd.

Nor-Lyx värdeskåp är certifierade enligt EN 1143-1, Grade 0 (I) eller Grade 3 (III).

Ja, men det som ts länkar till är inte ett Grade III skåp, alltså är det inte godkänt för vapenförvaring eftersom det saknar SS3492. Eller missar jag något?

Nu nosade jag för säkerhets skull upp databladet och däri anges följande " Widerstandsgrad 0 ECB-S"
och det betyder “grade 0”.
Datenblatt_Ranger_20N_205_20E_20ab_2001-2020_4003482395004_DE_datasheet_2024-06-27_22-21.pdf (shopify.com)

Det intressanta för bedömningen, om skåpet är godkänt eller ej, handlar faktiskt om själva låset,
låset måste uppfylla den svenska standarden SSF 3880.
Efter ännu mer letande hittade jag att låset uppfyller EN 1300 klass B vilket är Europanormen som SSF 3880 baseras på.
SSF-3880-01-Preview-ENG.pdf (stoldskyddsforeningen.se)

Slutsatsen måste således bli att Bauhaus-skåpen faktiskt är godkända för vapenförvaring enligt svenska krav men ta mig inte på orden :wink:

Googlar man runt ser man att skåpet säljs av andra företag också (som godkänt vapenskåp).
Men ingen av de jag skulle lita till 100% på eftersom det inte är ett Grade III
:thinking:

" Godkända skåp för förvaring av vapen

Det finns två typer av kassaskåp som är godkända för förvaring av vapen.

• Värdeskåp, vars inbrottsskyddande förmåga uppfyller kraven i SS EN 1143-1 utgåva 1, Grade III. Värdeskåp skall vara försedda med ett lås för säkerhetsskåp enligt Svensk Standard SS 3492 eller SS 3880. Värdeskåp är krav för förvaring av maskinvapen samt förvaring av vapen hos vapenhandlare. Polisen själv använder värdeskåp för förvaring av vapen (Källa: RPSFS 2005:4 FAP 556-2)
  • Säkerhetsskåp, som uppfyller lägst Svensk Standard SS 3492 eller motsvarande krav. Kravet gäller även låset.

Med begreppet vapenskåp beskrivs i regel säkerhetsskåp som är högre än vanliga säkerhetsskåp för att få plats med gevär. Samtliga säkerhetsskåp är dock godkända för förvaring av vapen.

Om ett skåp för förvaring av vapen har en vikt som understiger 150 kg skall det vara förankrat i byggnadsstommen. Som ett alternativ till förankring kan skåpet förses med tyngder så att vikten 150 kg uppnås."