Vid rengöring av 9mm-pistoler har jag funderat på om det kan vara negativt/skadligt på något sätt att använda bromsrengöring på sprayflaska för att rengöra inne i mantel och glidspåren i manteln. Förhållandevis kort tid efter sprayning ska det ju på en tunt lager vapenolja. Ngn med relevant kunskap/erfarenhet??
Som jag förstått det kan du köra enbart med CLP - första dragen för rengöring och så på slutet ett lager för smörjning.
Glodde just på ett par Youtube-filmer i ämnet och ska nog kasta de flesta av prylarna jag råkat samla på mig.
Jag brukar gör ren med CLP och avsluta med att lägga på tunn vapenolja. Men, min fråga var huruvida det ev. är olämpligt/skadligt att göra rent initialt med bromsrengöring på spray. Syftet med det är att göra det första rengöringssteget betydligt snabbare.
Jag skulle INTE använda bromsrent! Det blir så kliniskt rent att t.o.m porer blir rena. Tunnare än olja vilket kan göra du inte får in olja överallt du gjort rent.
Har använt en hel del bromsrent genom mina dagar och skulle aldrig använda till ett vapen av just den anledningen.
Bromsrengöring gör som sagt väldigt rent… på gott och ont.
Risk finns att du missar att olja in delar som sedan kan börja rosta.
Fotogen är en bra fettlösare som är väldigt skonsam mot stål och plast i allmänhet.
Du kan blötlägga delarna i fotogenbad - har du dessutom tillgång till ultraljudstvätt så är det extra effektivt.
Jag kör med en tjockväggig glasskål som jag ställer i ultraljudstvättens vattenbad - i skålen har jag fotogen med några droppar olja i. Då slipper man fotogen direkt i UL-tvätten men får full effekt av UL-vågorna som går genom glaset och in i fotogenbadet där jag lägger vapendelarna.
Fotogen är lite fett och smörjer, har du även i lite olja så får du mer smörjande egenskaper.
Annars brukar inte A-vapen vara så superkinkiga för vilka smörjmedel man använder.
Som “universalmedel” brukar jag använda Break Free CLP - funkar till det mesta och det har även lite teflon så det har torrsmörjande egenskaper.
Mvh
Johan B
Jag använder bromsrengöring på pipa, främre del av mantel och magasinsbrunnen… Jag oljar noga efteråt…
Finns ingen nytta att gå på med den typen av extrema produkter i en pipa, om du inte har blyat ner den något extremt.
Om det är normala kopparkulor du skjutit och den är extremt skitig använd en lämplig solvent. Men i normalfallet är det helt onödigt.
En valfri clp räcker, själv gillar jag ballistols guncer