Vapengrupp A precisionsskjutning! Behöver hjälp med val av vapen

Måste man ha Sig Sauer P210 Super Target eller Sig x6 om man tänker skaffa sig ett helt nytt vapen för att klara sig bra på Vapengrupp A precisionsskjutning.
Eller kan man klara sig bra med något billigare tex CZ 75 Tactical Sports Orange eller ännu billigare Ruger SR1911 Target

Beror mer på skytten än vapnet.
Det finns flertal skyttar (inte jag) som producerar snygga serier med Glock och fasta riktmedel.

Det viktigaste är att kolven passar din hand eftersom man i princip inte får modifiera ergonomin på kolven till skillnad från andra vapengrupper. Sedan måste vapnet såklart ha tillräckligt god egenprecision. Man måste alltså prova sig fram - försök låna och testa så många olika modeller du kan. Bestäm dig sedan, och var beredd på att ompröva ditt beslut när du hittar en ännu bättre pang!

1 gillning

Du kan titta på Pardini GT9, Tanfoglio Gold match, och en drös med 6" 1911:or.

Eller bara köpa en gammal Neuhausen kanske?

Tack för alla bra tips!
Just nu lutar det åt Ruger sr1911 9mm target.
År det någon som har erfarenhet av av dom?

Jag har inte ägt en sådan men känt på ett par. Ergonomin passar mig klockrent, men som alltid med massproducerade 1911 från fabrik gäller det att kolla upp låsningen av pipan, länken samt passningen i bussningen samt mantel/stomme. Om man vill ha en pang med precision alltså.

Hur kollar man det?

Man får känna på glappet helt enkelt med finger/handkraft. Pipans låsning mot manteln i bakkant kollar man genom att trycka pipan neråt i utkastaröppningen.

Jag skulle rekommendera en bra 1911. Fantastiskt tryck, som en lampknapp. Greppet e ju ok, går alltid å byta kolvsidor till större/mindre. Jag hittade min här på forumet för 7 papp och de e den som skjuter rakast av de som finns hemma i mina händer (shadow, g17).

Ja det lät väldigt bra! Vad har du för 1911?

Hej, sorry för sent svar. Jag har en gammal springfield, GI modell, “sämre” men sjukt mycket snyggare :slight_smile: lättad hammare å lite krimskrams.

Egenprecisionen i många vapen är nog att betrakta som jämförbar. Finns väl alltid outliers. Jag skulle nog fokusera på att köpa ett så bra vapen du har råd med, men som passar din skjutstil. Bästa rekommendationen är ju att försöka testa så många vapen som möjligt och ge dem helst ett rejält test. Några skott här och där ger knappast hela sanningen. Kolla runt i föreningen och hör dig för. Själv kan jag exempelvis inte skjuta Pardini GT för kolven är för kantig och det gör ont i handen fort. Upplever Beretta 92 som för klumpig i handen. Glock17 tycker jag illa om på alla möjliga sätt och vis, men har skjutit riktigt fina serier med en sån.

Se till att du har lätt att serva och hitta reservdelar till vapnet, så hitta inte på något allt för exotiskt.

Mitt egna tips får väl vara CZ Shadow (1 eller 2) och de räcker mycket lång väg och är hyffsat billiga nya och ännu bättre beg. Skjuter bra med min CZ Shadow SP01 (har dock valt att byta till en SA trigger nu inför 2020 då jag endast skjuter nationellt). Har själv ‘nära’ till Sportec, köpte min ny där och fått god hjälp av dem därnere vid behov. Shadow 2an har nog något bättre grepp i grund dock och är inte farligt mycket dyrare. Jag har satt ett ställbart sikte på min 1a och det har räckt gott och väl för mig.

Pardini gt o gt 45 6" precision o utmärkt trycke mest prisvärda pistol
Sig sauer x5 x6 dyr men också bra gillar 5" för balansen
Neuhausen om den passar din hand
1911 finns några o välja på men isåfall en lite dyrare variant
Shadow 2 verkar bra av de ja sett i klubben men vet inget om den själv men den skjuter bra

Hur mycket får det kosta?

Sorry för sen svar ang:grupp A vapen. Jag har kollat på pistoler mellan 12500 och 24000kr nya. Det känns som det senare är en smärt gräns. Köpte nyligen en ny 22:a för samma pengar. Men har även sett sig x5 super match för 28000kr. Men har bara pratat nästan enbart cz folk och de tycker inte det är någon Skillnad på precisionen mellan x5 super match och cz TACTICAL SPORTS ORANGE.