Val av vapen för väldigt små händer

Började precisionsskytte för ca 3 månader sen och har nu gjort klart guldserierna. Har börjat kolla på 22lr pistoler, men vet ej vad som kan passa bäst för mina små händer. Tog ett mått och det visade sig att jag har XXS i storlek på kolven. Behöver lite tips, så jag kan eventuellt utesluta vapen.

Det är i första hand kolven som blir viktig (förutom att du trivs med vapnets balans/ergonomi etc) - kolla Rinks hemsida och kolla vilka storlekar de kan leverera kolvar i till tilltänkta vapen.
Sedan finns alltid möjligheten att få en kolv specialtillverkad efter egna handen och önskemål, det är faktiskt inte supermycket dyrare än att köpa en “standardkolv”…

Rink-Formgriffe > Standardgriffe > Parameter

Pistoler som kanske är svåra att få väldigt små kolvar till är väl kanske i första hand de som har magasinet i kolven.

Mvh
Johan B

2 gillningar

Tack! Ska kolla lite mer på vart man kan få kolven specialtillverkad. Blir nog till att åka till en större vapenaffär och få testa lite. Är så svårt för att klubben bara har gamla vapen och dom flesta är nog i M/L. Var så säker på att köpa en Walther SSP som jag fått prova av min far, men verkar bara finnas 3 storlekar. Vill lägga en del pengar på första vapnet men då får det passa mig bra

Vart i landet finns du? Bgk skytteservice i Kumla hade en massa kolvar hemma så kan du klämma och känna på dom olika kolvarna. Har för mig att det var Rink kolvar han sålde.

1 gillning

Ska kika om jag kan hitta deras hemsida. Bor i Uddevalla, 10 mil över Göteborg, så får nog köra en bra bit till närmsta affär

1 gillning

Lite snabbt från rink så finns ssp kolv ner till xs och pardinis sp22 ner till xxs så gissningsvis hittar du något som passar.

Köper du en pardini så får du välja kolv om jag inte missminer mig helt galet. På hemsidan nedan kan du även möta handen och jämföra med vad DE anser du skall ha. Det blir en liten hjälp men man måste pröva helt enkelt. Ett mått säger inte allt.

https://www.formgriffe.de/en/shpSR.php?sfC=sport-pistol&A=99&p1=400&p2=255
D

2 gillningar

http://www.bgkskytte.se/
Inte den bästa sidan, men att ringa honom är nog det säkraste kortet. Då borde han kunna svara på om han har så små kolvar inne som du kan testa.

Just ja han är ju återförsäljare i Sverige för Pardini dessutom :grinning:

Jag var nere på Sportec i måndags och kände på deras begagnade Morini CM22 RF. Jag har små händer, men den kolven kändes för liten för mig trots att den “bara” var small. Rekommenderar en tripp dit om du vill känna på en sån kolv och tala med mycket kunniga (och trevliga) vapenhandlare.

1 gillning

Får nog ta en tur ner dit så jag vet exakt vilket vapen jag ska ha. Kan vara så att måttet inte alltid stämmer, men hade 7,5 i bredden på handen. Får vara värt med 8 timmars bilfärd tur och retur när jag vill lägga en del pengar på vapnet.

Smidigt med E6 hela vägen - bättre än att köra inåt land på småvägarna.

Dessutom blev jag kvar där en extra timme och tittade bl.a. på lite olika 9mm inför kommande köp. Mycket lärorikt och jag fick mycket att fundera på det kommande halvåret innan det kan bli aktuellt med nästa köp.

1 gillning

Om du ska åka söderut på E6 så kan du ju passa på att stanna till hos Ammocenter nära Ullared. De säljer Benelli som jag tycker är värd att känna på.

1 gillning

Tack för tipset, får ta och kika där också när jag ändå är ute och åker såpass långt👌

Hej Cornelia! Du har ju Kaliber 44 där i Varberg annars. Kolla deras sida om dom kanske har nåt som passar. Lycka till med allt!:slightly_smiling_face: