Val av R - .38 eller .357

Jag skall strax köpa revolver för framförallt precision och funderar lite på för och nackdelar med en .357 eller en .38.
Det jag som oinvigd tänker på vid en första anblick är följande.

.38: Billigare inköp (begagnat), Lättare vikt, Aningen lättare att motivera för licens, kommer troligtvis ändå bara skjuta .38 special.

.357: Möjlighet att skjuta magnumprecision om man känner för det i en framtid, Mer hållbar med tanke på handladdning.

Kan friflykten i en .357 skapa några extra problem? tex, är det större risk för avlagringar så man behöver rengöra oftare etc?

Fyll gärna på med vad ni tycker och tänker i frågan.

Ska du köpa nytt finns det få 38spl på marknaden som tar 6 skott givet att du vill köra fält eller ppc i framtiden. Är du bara intresserad av precision eller milsnabb spelar det mindre roll.

Friflykten är en ickefråga skulle jag säga, göra rent måste du oavsett. Det är ett större problem om du växlar mellan bly och mantlat - det kan leda till problem med trasad ingångskona på pipan i framtiden.

357 stommarna tål betydligt mer vilket kan vara ett argument om du ska skjuta mycket.

Var du bor tycks också spela roll, Stockholm godtar tydligen inte 357 till B eller R utan då måste du se till att få fram ett föreningsintyg som säger magnumprec eller magnumfält.

Jag har sålt mina revolvrar pga kan inte skjuta med dem men jag skulle aldrig köra en ren 38 då det begränsar mig i mitt användande av vapnet. Jag vill kunna göra så mycket som möjligt med de vapen jag har.

S&W K38 funkar för precision, sex kammare har den också…

Finns en K-38 till salu hos Vinslövs Vapen

Hade en o den var bra, nu lade jag ner revolverskyttet så jag kan inte ge en rescention av vapnet

Jag har haft en Smith 686:a med sextumspipa, men har bytt den mot en Smith 14, som ju ibland kallas K38, med samma piplängd.

Jag är väldigt nöjd med mitt val. Model 14, med sin K-stomme, är smäckrare, lättare och trevligare än 686:ans L-stomme, tycker jag. 686:an, med sin underlug, ser lite tuffare ut, får jag erkänna, men jag tycker att den är för tung för banskytte. Till fält funkar den bättre. Jag saknar inte alls möjligheten att skjuta magnum.

Men, som vanligt, det allra bästa är ju om du har möjligheten att testa. En del gillar tunga vapen för stabilitet och mindre upplevd rekyl, men jag är inte en av dem. Friflykten i en .357 när du skjuter .38 special tror jag spelar noll roll för precisionen.

Jag har en M19. Vilket i princip är en K38 i .357m. Mindre och lättare än 686, om det är bra eller dåligt är väl en smaksak, men jag gillar den!
Lever om bra med Magnumladdat :slight_smile:

Tack för alla svar! =)
Då det inte verkar vara några större nackdelar med något av valen får jag försöka testa lite olika helt enkelt.
Hållbart och 6 kammare är ett måste iaf… så det lutar åt en sw586 (gillar blånerat) om det inte är så att någon av de andra jag testar är mycket skönare att skjuta.

Frågan är kanske också vilken budget du har!?

Har du mycket pengar så är ju Korth och Manurhin två tänkbara val…

Jag var själv i motsvarande situation i våras - och var inne på att köpa en Python men slumpen gjorde att det blev en gammal Smith & Wesson “.357 magnum” (senare fick den modellnamnet M/27 och den tekniskt likadana men lite enklare i finish: M/28 “Higway Patrol Man”). Den lär hålla även för många magnumskott - det är samma stomme som i t ex. M/29 .44 magnum! Ingångskonan på pipan är rejält tilltagen och har nästan löjligt tjockt gods - så den lär inte spricka i första taget heller.

Jag trodde innan jag testade den att den skulle vara för stor för mina relativt korta fingrar, men faktum är att även om N-stommenär större och tyngre än K- och L-stommen, så känns den mycket bättre i handen och framförallt mycket bättre balanserad. På något konstigt sätt hamnar handen mer rätt ergonomiskt för mig när jag greppar min revolver, jämfört med L-stommen.

Hade en m/14-2 tidigare och trivdes bra med den. K-stommen känns bättre balanserad än L-stommen (som en del Amerikanska entusiaster anser vara en “onödig stomme” då K och N finns) fast på ett annat sätt - då den är mer smäcker. Men ska man skjuta magnuladdat påstås det att K-stommen är lite för klen för att hålla för många hårda laddningar.

Provade en skyttekamrats 686:a och vi sköt lite magnuladdad ammo - hans revolver var nästan obehaglig i rekylupptaget jämfört med min N-stomme, som tog rekylen mycket bättre med exakt samma ammo.

Hade även en Manurhin MR32 men den sålde jag då jag tyckte att den var lite “tråkig” att skjuta med. Fick aldrig det där fåniga leendet på läpparna när jag sköt, som jag vill ha med en “snurrepang”! :wink:

Så en M/27 / M/28 (eller M/627) kan kanske vara något du bör prova innan du bestämmer dig…

Mvh
Johan B

Manurhin har jag provat en, den var väldigt fin i balans och tryck. Dom är i dagsläget lite för dyra då jag helt enkelt inte vet om revolverskyttet är något jag vill satsa på ännu. Har man väl fastnat så brukar det ju dock vara billigast i längden att försöka köpa det man gillar bäst och har råd till, eller spara tills man kan. Har provat ett par 686 med och tyckte dom var helt ok, dock enbart med .38special.
Jag skall helt klart försöka testa flera varianter innan jag bestämmer mig. Skulle även vilja testa en GP100 med det modifierade trycket, då det verkar vara rätt många som svär vid den också.
M/27 / M/28 / M/627) är noterat lite extra nu med =)
Tack för infon!

Det här med rekylupptag är verkligen intressant. Jag skjuter Magtech 38C och upplever rekylen både mindre och behagligare i min 14-2 än i 686:an jag hade tidigare. Trots att min 14 är klart lättare. Det är nåt med stommen, för mig i alla fall (K mot L).

När jag bytte från M14 till 686 så fungerade inte någon av mina wadcutter laddningar med H&N kulor. Kulorna har ihålig bas och jag tror att de expanderar när de tappar stödet från hylsan och sedan deformeras de av konan i trumman.

Alla wadcutter laddningarna fick sämre precision överlag, alla gav lite avlånga hål och alla kunde ibland ge rektangulära hål i tavlan när kulan träffat på tvären. Grupper från säck eller magnumställning kunde gå från 35mm till 50cm.

Jag sköt med N310 krut, vilket ger högt tryck i trumman. Men i stort sett inget efter det då det brinner klart på någon centimeter. Jag provade lite halvhjärtat med långsammare krut men fick inte till någon bra laddning till 686an, så jag bytte till en gjuten Lee 105gr kula istället.

686an är marginellt bättre för militär snabbmatch då den högre vikten minskar rekylen ytterligare. Det märks också på hårdare 38 laddningar, även om de går lika snabbt i 686an så känns de mjukare i 686an.

Rengöringsbehovet tycks bero mycket på ammunitionen. De fettade blykulorna håller allt rent om de har rätt storlek och inte skjuts i för hög fart. Efter många hårt laddade pläterade eller pulverlackade 38or så blir det svagt motstånd om man skjuter 357or utan att rengöra trumman. En blykula med fel storlek kläggar givetvis ner något så fruktansvärt.

Jag vill gärna att ett vapen skall fungera för så många klasser som möjligt. Magnumfält är ganska roligt som omväxling.

Men man skall inte glömma att en M14 ofta har mycket bättre DA och SA trycke än nyare S&W. Min gamla var otroligt bra och en annan skytt i klubben har den nu.

1 gillning

Hyffsat ny ägare av en Ruger GP100 som är intygad för R. Lär gå mest i R men jag har märkt att jag tycker det är väldigt kul att skjuta magnum… Kanske lite tyngre än en ren .38 men som många andra sagt är det trevligt att ha magnum och .38spc i samma paket. Vikten tycker jag inte är ett problem. Min 1911 ligger på runt 1,2kg med magasin och GP100 ska enligt spec ligga på 1,1kg.

Tack för all infon! Nu har jag lite mer klarhet var jag skall börja.

Som det ser ut nu så får det bli en begagnad S&W K38 M14 6" under vintern någon gång och troligen en S&W .357 eller GP100 någon gång under våren/sommaren när budgeten tillåter det… Vintern nu är iaf. i första hand vigd åt en x-five allround och att komma igång med handladdningen ordentligt =)