Vad räknas som B pistol?

Har kollat runt men finner inga exempel/svar. Är ny inom pistolskytte c:

Vad kan man köpa som B klass pistol? Vad skiljer det med A klass? Förstår att det är .30-.45 och de ska sakna de militära egenskaperna. Exempel på pistoler?
Med vänliga hälsningar,

En riktig B-pang är i kaliber .32 SW-long. Det är samma typ av vapen som avancerade
C-pangar. Dvs Anatomisk kolv, tungt slutstyckeprincipen, bra riktmedel.

Klassiska B Vapen är Pardini Waltser och äldre Uniqueer.

Du kan dock använda de flesta vapen med större kaliber än .22 om du så önskar.

Tack för svar!

Vart går gränsen isåfall mellan A och B? Om det är så man är intresserad i två olika 9mm, hur går det till?

A-vapen ska vara av tjänstevapen typ, dvs ingen anatomisk kolv. Den ska dessutom skjuta ammo som har minst 420J energi 2m från pipmynning. I B finns inga sådana krav.

Du kan skjuta i vapengrupp B med din A-pang, men du kommer inte vinna :slight_smile:

Då förstår jag, det gäller alltså inga specifika regler för vapengrupp B förutom tryck, kaliber m.m
Tack för svar igen!

Det har noll med militära egenskaper att göra.

B-vapen får ha anatomisk kolv, det får inte A.
B-vapen har minimum 1000g tryckesvikt, A-vapen har 1360g.
B-vapen får skjuta Wadcutters (fjuttammo) det får inte A-vapen göra och har dessutom krav på anslagsenergi.
B-vapen kan vara en revolver, men ingen revolver går som A-vapen.

Så det är enklare att vända på det egentligen, ett A-vapen går alltid att skjuta i klass B men inte tvärt om. Finns fina Coltar och Smittar som skjuter 38 WC om du vill ha ett annorlunda B-vapen.

1 gillning

Nja, läs skjuthanboken, där står exakt vad som krävs för att klassa ett vapen som C-, B-, A- och R-vapen.
Det finns underklasser/“kalibrar” i A som inte kräver 420J, men det står också i skjuthandboken.

Rent teoretiskt kan du skjuta ett A- eller R-vapen i vapengrupp B om du vill…och det gör en del skyttar, men det blir svårt att mäta sig med renodlade "race-B-vapen i grenar som är “snabbskytte” (t ex. milsnabb och fältskytte). I precision finns det rätt många som skjuter revolver som B-vapen med bra resultat.

Klarar inte ett A-vapen vapenkontrollen pga. t ex. för anatomisk kolv, blir det klassat som ett B-vapen (om det klarar specifikationerna för det).

Det finns en hel del C-vapen som du kan köpa till en växelsats som gör att du kan skjuta .32S&W long (dvs. då blir det ett B-vapen).

En del brukar kalla .32S&W long för “.22 tjock” pga att moderna .32-vapen (B-vapen) är så lika C-vapnen och numer också förhållandevist lättskjutna då många tycker att det är som att skjuta C-vapen men hålen i tavlan blir större = högre/bättre poäng… :wink:

Mvh
Johan B

2 gillningar

Njae, jag lyckades ganska hyggligt med min Neua i B. Pipvikt + anatomisk kolv och så lite nerladdade nior så har man inte så stort handikapp längre.

Hur tätt har du pangat med den?
En bild hade varit trevligt att se :smiley:

Sköt mest PPC med den, och lyckades bli den första i Europa som blev High Master med pistol och hade det högsta P1500 resultatet i WA1500 ett tag (1487)
Nationellt sköt jag bara fält, men lyckades ganska bra på lokala tävlingar och kretsmästerskap med den

2 gillningar

Jorå det funkar bra med Noja, men det är svårare. Har skjutit bra med mina oxå (+280).

Vi får se vad de klarar av på PPC WM oxå mest just4thefun :smiley:

1 gillning