Är det någon som har koll på inköpstillstånd?
Jag har fått ett papper från polisen där jag medges inköpstillstånd för en revolver.
Jag tycker dock det är lite oklart hur proceduren ser ut.
På inköpstillståndet står det:
“Den som förvärvar vapen med stöd av inköpstillstånd skall senast en månad efter förvärvet lämna uppgift till Polismyndigheten om serienummer samt om överlåtarens namn och hemvist”.
Detta tolkar jag som att:
- säljaren kan omedelbums kan posta vapnet
- ALLT som behövs är att jag fyller i serienummer och säljarens adress, signerar samt postar intyget till polisen inom en månad.
Detta har även hävdats på forum.
MEN i FUP:en skriver polisen såhär:
“8 § RPSFS 2009:13 Den som erhållit ett inköpstillstånd som inte avser ett bestämt vapen eller en bestämd överlåtare ska, då vapnet förvärvas, lämna tillståndet till överlåtaren för komplettering med de saknade uppgifterna. Överlåtaren ska därefter sända tillbaka inköpstillståndet till utfärdande polismyndighet.
9 § Den polismyndighet som utfärdat ett tillståndsbevis för innehav av skjutvapen ska sända en kopia av tillståndet till överlåtaren.”
Detta tolkar jag istället som att:
-
Jag ska posta mitt inköpstillstånd till säljaren.
-
Säljaren fyller i all info, signerar och postar den till polisen. (Och bifogar hans tidigare licens gissar jag??)
-
Polisen postar tillbaka en kopia av inköpstillståndet till säljaren.
-
Polisen postar faktisk vapenlicens till mig(?)
-
Säljaren kan posta vapnet till mig.
(Det är ju först efter att polisen postar licensen som jag har papper på min licens eftersom jag enligt instruktion ska ha lämnat inköpstillståndet till säljaren??)
Så vad gäller egentligen? Gör jag det mycket krångligare än vad det är?