Vackert arvegods - hur göra?

Hej!
Tacksam för hjälp att identifiera det här arvegodset. Finns mycket kunskap här inne!
Var och när tillverkades den?
Finns kulor att köpa, isåfall vilken sort?
Krävs licens? (Den är inte pluggad)
Är i färd med att ta pistolkortet nu och förhoppningsvis kunna söka licens på en .22 framgent. Men hur gör jag med denna?
Är så rädd att den tas ifrån mig och destrueras. :upside_down_face:

Just nu är den inlåst i en väns vapenskåp.
Stort tack på förhand!

Hej,

Skicka ett PM till mig. Jag kan hjälpa dig med all info du behöver :slight_smile:

1 gillning

Den är tillverkad efter 1890 (‘Black powder only’ stämpeln avslöjar en hel del och resten är i för fint skick för att vara så gammal också) och alltså är den licensbelagd.

Licens för svartkrutsvapen får du genom att vara med i en klubb som är ansluten till SSSF (Svenska Svartkruts Skytte Federationen). Du måste också vara betalande medlem i SSSF.

Tyvärr finns det dock ingen egen klass för Derringer vapen hos SSSF utan eventuellt kan du prova få in den som en Kushenreuter (Mynningsladdad slaglås pistol)

Skulle det inte fungera så finns derringer i Svenska Westerskytteförbundet. Det är dock en mycket längre (och dyr) resa för att få en eventuell licens där.

Men om du vill så får du som sagt gärna skicka ett PM till mig, så kan jag berätta mer där.

1 gillning

Det är lustigt att du skriver “den är inte pluggad” och sen visar upp ett dokument som intygar att pistolen är obrukbar. Det här obrukbara vapnet ska alltså gå på minneslicens snarare än svartkrut/CAS.

1 gillning

Intressant!! På vilket dokument står det? Det var en kompis som kollade på den och sade att den inte var pluggad så det var därför jag utgick från det. Men vore toppen om du kan vara mer specifik var den infon står! Det gör ju saken lite enklare…

Nu är ju inte min spanska den bästa men:
"ha sido inutilizada"
har något att göra med att den är i “obrukbart skick”.
Mycket möjligt att det är en replika och är licensfri.

1 gillning

Du har rätt om spanskan, men dokumentet är alltså ett pluggningsintyg som intygar att detta faktiskt är ett vapen som har gjorts obrukbart, ingen replika. Det är på sätt och vis synd att det inte är en replika. Ett vapen tillverkat efter 1890 som har pluggats går under minneslicens, annars är det tyvärr vapenbrott.

2 gillningar

Tack!! Så - om jag fattat det rätt - det jag ska söka sen är en minneslicens och bara säga som det är. Och kanske få det där dokumentet professionellt översatt innan då :sweat_smile:

Ja fast lämna in den direkt till polisen så du och kompisen inte blir dömda för vapenbrott…

Sen kan du söka licens.

Help a rookie out here…
Om jag lämnar in den till polisen, vad gör de med den då? Förvarar den tills jag kan söka licens?
Den är inte i otryggt förvar idag om jag säger så, även om alla formalia kanske inte är helt i sin ordning.

Om den ligger kvar där den är riskerar din vän att åka dit för olaga vapeninnehav, eventuallt (troligen?) så blir du också åtalad eftersom den är din. Hör den till ett dödsbo och det gått mindre än 1 år tror jag det är så kanske ni klarar er på det.
Den enda lagliga vägen är att du kontaktar polisens vapenavdelning och förklarar att den dykt upp i ett dödsbo och sen åker dit och lämnar in den för förvaring alternativt destruktion. Förklarar du att du vill söka licens på den så ska de kunna förvara den åt dig tills det är klart.
Sen om det är lönt att söka licens på den är en annan fråga, jag skulle tro att den är tillverkad 1984 som datumet på lappen säger, är den pluggad så borde värdet på den vara i storleksordningen vad det kostar att söka licens, men nån som har bättre koll på moderna spanska replikor och liknande kanske har annan input. Men i ditt läge så skulle jag allvarligt fundera på att bara lämna in den för skrotning.

Tack för svar. Jag fattar. Är bara otroligt tråkigt att inte kunna behålla en så vacker pjäs - som dessutom är obrukbar och utan risk att kunna vålla skada. :pensive:

Du kan ju alltid slänga in en licenansökan på den som minne, är den pluggad så borde det finnas en chans att det går i varje fall. Lotten kostar en licensansökan. :wink: Har du redan köpt vapenskåp så har du ju förvaringen fixad, om inte och du tänkt bli pistolskytt så kommer du ju hur som helst att behöva det.

1 gillning

Det är nog pluggning som gäller om du inte söker licens på den.

"Om du vill behålla ett vapen som är av särskilt affektionsvärde

Du kan söka tillstånd att inneha ett skjutvapen som huvudsakligen har prydnads- eller särskilt affektionsvärde. Ett vapen som du har vill ha tillstånd att inneha för minnesändamål måste vara pluggat. Pluggningen utförs av vapenhandlare eller vapentekniker. Ansökan ska bland annat kompletteras med en beskrivning av din relation till överlåtaren eller till vapnet för att kunna visa att det har ett särskilt affektionsvärde för dig."

"För att få tillstånd att inneha skjutvapen i kategori A med prydnads- eller särskilt affektionsvärde måste vapnen vara deaktiverade.

Från och med den 1 juli 2023 gäller nya regler för att inneha skjutvapen i kategori A (enligt bilagan till vapenförordningen) med prydnads- eller särskilt affektionsvärde för annat ändamål än skjutning. För att tillstånd ska kunna medges måste sådana skjutvapen vara deaktiverade i enlighet med deaktiveringsförordningen och ändringsförordningen.

Deaktivering får endast utföras av en behörig utförare.

Det framgår av en ändring i polismyndighetens föreskrifter från mars 2024 (FAP 551-3, PMFS 2024:2) att endast vapenhandlare och vapenreparatörer får utföra deaktivering av skjutvapen.

Det är bara vapenhandlare, vapenreparatörer och dödsbon som kan ansöka om deaktiveringsintyg hos polisen. Kontakta vapenhandläggare i din region om du behöver ansöka om ett deaktiveringsintyg

Notera att deaktivering är en mer ingripande åtgärd än att göra ett skjutvapen varaktigt obrukbart genom pluggning. Deaktivering blir bara aktuellt för särskilt farliga skjutvapen (kategori A)."

1 gillning

Eftersom din vän förvarar ett olagligt vapen i sitt skåp (även om intentionen är god) så gör han sig skyldig till vapenbrott… :confused:

Är vapnet funnet i dödsboet, skulle jag kontakta polisen och förklara hur det ligger till och söka minneslicens för pistolen.

OM du väljer att göra dig av med vapnet, kontakta polisen och be dem hämta den från dödsboet - annars är det risk för att du gör dig skyldig till vapenbrott när du transporterar den olagliga pistolen till polisen… det finns fall där folk har åkt dit på detta! :frowning:

Mvh
Johan B