Utsatt för bedrägeri på forumet

Har blivit utsatt för bedrägeri på forumet, kan man komma i kontakt med någon moderator om detta då kontot finns kvar?

Det är väl till @GuncrazyMatt du kan vända dig till?

Tråkigt med ohederligt folk. Vad heter användaren då som lurat dig? Att anklaga en pseudonym eller ett alias är ej olagligt.

Trist att hõra. Varna gärna oss andra efter att ha pratat med någon administratör.

@GuncrazyMatt
@Whistler
@oluies
@skytteforum

/Femetta

Maila mig alla detaljer på ml@fandes.se, skriv skytteforum kaiser som rubrik, och skicka med dina kontaktuppgifter. Skytteforum är ett forum så forumet har inget att göra med enskilda medlemmars beteenden. Däremot blir jag glödgat förbannad när jag hör talas om bedrägligt beteende genom forumet. Om bedrägerier skett kan jag plocka ut all information som kan tänkas behövas och lämna till polis. På samma sätt som vi bistått polismyndigheten med identifierade av Försök till vapenbrott. För nåt år sedan var det nån som försökte sälja speciella underbeslag till ar15 som gjorde dem lite för roliga för svensk vapenlag… den personen hamnade bakom lås och bom.

3 gillningar

Det är på gränsen om ett alias kan ligga till grund för förtal eller inte. Förtal kan man dömas för även om det man uttalar är sant eller falskt. Dvs att peka ut en brottsling för sitt brottsliga förvärv kan vara olagligt och falla under förtal.

Du har ett rätt av två. Både sanning som lögn ses som förtal om det används för att rikta missaktning mot en person men den personen måste vara en riktig person och där faller ej företag (juridiska personer), pseudonymer eller alias in då dessa ej är riktiga personer.

Enda undantaget som kan ske är om en person med ett alias eller artistnamn som är känd för allmänheten förtalas öppet. Och jag kan slå vad om att det vare sig är E-type eller Markoolio som suttit och blåst folk här inne.

Så nej det är vare sig på gränsen eller ens i närheten av avsatsen. Folk måste lära sig att läsa lagarna korrekt…

Eftersom jag vet vad det är för alias, så har jag ju lite mer info än dig, och i det är fallet är det ett ganska utpekade alias. Som jag skrev, det är på gränsen. O. Någon t ex skulle peka ut mitt alias så kommer det vara på gränsen, då jag är känd inen en tillräckligt stor krets med just det aliaset. Och utan att prova själv skulle jag tro att med en googling på det aliaset hittar man mig som individ med namn och bild. Så att förtala även en pseudonym kan innebära åtal även om det inte en offentlig person.

Förtal av normalgraden faller i regel aldrig under allmänt åtal så chansen är större att du skulle vinna på Euro Jackpot än att bli fälld för förtal i ett fall som detta. Och nu var det väl ändå Kaiser som jag ursprungligen riktade mig emot.

1 gillning

Både ja och nej, jag besvarade din kommentar som jag direkt uppfattade som ett svar på mitt inlägg, I hela tråden startad av Kaiser. Jag är uneradm7n här på forumet och väl medveten om detta problemet med en användare som försöker sälja ett tillbehör med en liten röd prick, som försökt sälja till flera. Och som åtminstone en jag känner till swishat, nu är det eventuellt två. Jag har samlat användardata om just säljaren, och gör köparna polisanmälan kan jag också förmedla dessa uppgifter till polisen.

För övrigt kan vi lämna diskussionen om Lagen om förtal, den är en hypotetisk diskussion, och lagen är inte helt tydlig hur det är när man förtala någon. Och man ska ju komma ihåg att det slutligen medöms av politiskt tillsatta nämdepersoner i en tingsrätt…

Om detta skulle hända mig så har jag inga som helst problem med att skriva i den aktuella tråden och be “användarnamn” göra rätt för sig. Det kan inte ställa mig i dåligt ljus, jag gör ju bara en påminnelse i ärendet.

3 gillningar