Unique 69 vs 96?

Håller på med nybörjarkursen och har snart klarat fodringarna och bör kunna söka licens efter sommaren. Funderar på vad den första 22an ska bli. Har skjutit med en Unique 96U i kursen och den passar mig bra, men vad är skillnaden mot 69?

Har förstått att det är svårt att hitta reservdelar till 69, gäller det 96 också?

Har absolut inte bestämt mig för modell än, men jag är ute efter en beggad precisionspistol med ergonomisk kolv, “tjänste 22or” går bort i detta skede, kanske kommer senare om (när) jag börjar med IPSC.

Största och tydligaste skillnaden är att magasinet toppmatas i 96 och bottenmatas via kolven på 69orna, så magasinen ser annorlunda ut samt kolvarna passar inte mellan 69 och 96. Är säkert några småskillnader men inga som bör spela någon större roll.

Snabb koll på Sportecs sida så finns det nog lite mer delar till 69 där inte det är samma mellan modellerna. Rekylfjäder och några andra småfjädrar är samma. De delar som kan tänkas haverera men inte finns att köpa kan med största sannolikhet Ola Elgelöf ordna.

Är det inte så att du föredrar utseendet på den ena eller andra modellen så köp den du kommer över för vettigt pris i vettigt skick.

1 gillning

Tack för infon! Just det där sista med “vettigt skick” är väl det största problemet. Vad är det man ska kolla efter specifikt på dessa modeller, finns det nån “lathund”?

Är nog inget specifikt just för Uniquen.

Det som jag skulle kolla på:

  • Allmänna skicket, ser den ut att gått ett hårt liv, repor, nötningar i ytskiktet, kolven
  • Utdragaren - har den en vass kant eller är den utnött, utdragare är svårt att få tag på men bra vapensmeder fixar detta.
  • Plocka isär och kolla efter sprickor i manteln och hur det ser ut, är det riktigt skitigt kan vara ett tecken på att förra ägaren inte varit så noga.
  • Provskjut, laddar den om som den ska? Kan du mata med 6 patroner och den laddar om?

Som all begagnatköp, även bedöma säljaren ifall påstådda historiken verkar stämma med vapnets skick.

1 gillning

Äger själv en 96 och håller med om att skick är avgörande faktor. 96 design möjliggör små kolvar för mindre händer. Tyvärr finns inga nya magasin att få tag på till 96, så det är bra att få med två och att de är i bra skick. Till 69 har det tillverkats nya magasin, men det är ingen garanti att de alltid fungerar. Båda modellernas stora fördel är att de är mycket driftsäkra och skjuter normalt all .22 ammo utan problem. Ett välskött vapen håller en ny ägares livstid. Fjädrar går att få tag på till båda modellerna. Utdragare och slagstift är komponenter som i sin utformning går att få tillverkade av en kompetent vapensmed om de inte går att hitta som reservdel.
Kolvar finns till båda modellerna hos tex Rink. Originalkolvarna till Unique kan knäckas om de inte monterats ordentligt.
Enligt min mening är det utmärkta instegsvapen om man inte vill lägga 15000 och uppåt på moderna varianter.

1 gillning

Tack för svaret, mycket uppskattad info!