Tubkikare till precisionsskytte

Hej, tänkte se om någon har en rekommendation på en bra tubkikare, tänkt att använda till precisionsskytte, pistol, 25m just nu. Några i klubben använder biltemas 800kr kikare, men jag blev inte så imponerad av kvaliteten när jag kollade på en i butik. Får man något stadigare om man istället lägger det dubbla?

Tänker på en 20-60x60, men om man även ska skjuta på 300m-banan i framtiden, är det för lite förstoring?

När du köper kikare får du ofta vad du betalar för och optik kan nästan hur mycket som helst.

Om det är en kikare för pistolskytte fungerar det mesta.
För långhåll har jag inte någon bra koll.

Jag valde bort Biltemas för deras kvalitet suger. Men började själv med att köpa en budget kikare på rea, ganska stor och klumpig. Liknande denna https://www.nybrofoto.se/kikare/focus/tubkikare/focus-hawk-15-45x60-med-stativ.html?gad_source=1&gbraid=0AAAAABgSP4tbtZ_X5ZP_osn7dnRtIoZfy&gclid=CjwKCAjw74e1BhBnEiwAbqOAjMhZHPabJpMDL85WZS0qRS_qVv106KVdQb9Q-QX7VL222nSvniftTBoCVbwQAvD_BwE

Köpte sedan en liten smidig och dyr kikare en DGJ Målkikare DGJ Målkikare 20x33 - Målkikare - Natur/Målkikare - Optik, Riktmedel & Montage - Staffansvapen.se bra då den var liten. Men tappade bort den i en flytt.

Är nu tillbaka på min budget kikare den fungerar bra för pistolskytte, enda nackdelen är att den är stor och klumpig men har du bil och tycker det är ok är det ett mindre problem.

1 gillning

allt som har lägsta förstoring på 20x funkar, kanske 25x också. allt annat är för stort…

köpte en kikare 20-60 x 56på Aliexpress/temu för 800kr och då kom den med bordsstativ och mobilhållare. nackdelen är storleken som är onödigt stort för pistolskytte där skulle en 40 eller mindre duga

på lägsta är den fullt användbar för pistolskytte och där är kraven nästan noll.

för 300 eller 500 meter krävs det bättre optik förstöringen är inte så viktig även på 40 ser man kulhål på rätt sorts tavlor. men då får du nog lägga 15-20k för en bra kikare. nackdelen med billigare tex min är att på 60x är eyeboxen så liten att det är nästan omöjligt att titta i den utan massa skugga.

1 gillning

Jag letade en del för att hitta den minsta och lättaste “billiga” pistolkikaren, en Dörr “Fuchs” 12-30x50 för ca 500 kr. Vikt ca 450 gram. Tror Olivon är samma grejer, garanterat made in China. Fungerar bra för mina behov. Det finns mindre och det finns hur mycket bättre du vill, men jag ser inte poängen. Sen beror det på hur tätt du skjuter - behöver du verkligen se hela tavlan eller räcker det med sjuans ring?

Kikare som funkar till 300m-skytte är dyrt och stort. Finns en Athlon Ares 20-60x85 för 13000 på Astro som blev rekommenderad av en DMR-skytt nyligen. Kostnaden för en pistolkikare blir en parentes i sammanhanget. Sen beror det på hur målen står, om det är DMR eller 300m gevär. Du får bättre kvalitet och mycket mer för pengarna om du istället strömmar video från en telefon/webkamera uppställd vid 300-vallen.

1 gillning

Kanske ett alternativ:

1 gillning

Jag har ett par bra kikare. Ska du se 5mm hål (223/5.56) på 300m så kostar det en rejäl peng för en bra kikare. Hade jag varit du så hade jag gått efter devisen buy once, cry once och tittat på kikare med minst 77mm objektiv och från kända tillverkare så som meopta, leica, zeiss, pentax, kowa osv. För mig är upplösningen av högsta vikt, att kunna läsa en liten text på långt avstånd. På så sett så är den mer lättsåld på begagnatmarknaden och du kan ha användning av den vid långhållskytte, fågelskådning eller bara för att titta på natur. Det ligger en meopta meostar s2 på blocket med vidvinkelokular (dyrt) såg jag. Den rekommenderar jag varmt, den är i absoluta toppskiktet av kikare, utan att behöva betala det dubbla som tex en swarovski skulle kostat för liknande prestanda.

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Tubkikare Package-Meopta Meostar S2 82HD w Meopta S2 30-60WA Blocket - Hela Sveriges marknadsplats, bilar, bostäder, möbler m.m.

1 gillning

Jag tycker personligen att 20 gångers förstoring är för lite och har 25 som rekommenderat minimum. Bra ljus/förutsättningar, bra ögon och fin Optik förändrar givetvis förutsättningarna. Men en lite skum dag med en “välskjuten” tavla och 22-hål (och inte 18 år längre) så tycker jag att 25-30 är bättre.

Tack för alla svar hittills. Jag förstår att det är en helt annan grej att ha kikare på 300-metersbananså släpper den just nu och siktar in mig på en tubkikare till 25-banan. Precis som MDNorr var inne på är det ju ofta sådär väder, man är 30+, glasögon, och .22-hål som gäller.

Vill nog lägga mig på max 1500kr just nu, hittade denna Svbony SV28 Tubkikare 25-75x70 på Amazon för strax över 1000-lappen som verkar rätt prisvärd. Kanske inte väsentligt högre kvalitet än biltemas, men lite mer förstoring och ska fungera med glasögon om det nu stämmer.

Alternativ med smartphone hållare känns ju intressant om det fungerar bra.

Kan den händige tillverka själv med lite silvertape :grin:

1 gillning

det är en svbony 20-60 jag har, duger fint för upp till 100 meter, på 20-25x är den användbar faktiskt på 60 nästan inte. märks det är en toatub med glas mellan, väger lite. vet inte hur den hanterar fukt osv men ska du inte stå i regnet spelar det ingen roll.

klart värd som pengarna, du får ju ett komplett paket om du inte behöver ett riktigt stativ för att komma upp då, men det är ju inte kikarspecifikt.

Bra rabatt på en enklare kikare som fungerar bra för pistolskytte och bättre än Biltemas.

https://www.nybrofoto.se/kikare/focus/tubkikare/focus-hawk-15-45x60-med-stativ.html?gad_source=1&gbraid=0AAAAABgSP4tbtZ_X5ZP_osn7dnRtIoZfy&gclid=CjwKCAjw74e1BhBnEiwAbqOAjMhZHPabJpMDL85WZS0qRS_qVv106KVdQb9Q-QX7VL222nSvniftTBoCVbwQAvD_BwE