Tricket med milsnabb?

Hej,
Har i år provat milsnabben vid tre tillfällen och jag inser att jag är i behov av hjälp. Jag skjuter sämst med C-vapen (ca 460-70) sedan B (uppåt 475) och bäst med A (drygt 480). Antar att det har med tvåhadsfattning att göra men vad är de viktigaste sakerna att tänka på? Dessutom är mina 8sekundersserier ofta bättre än 10s. Sen dyker det ju på 6s men där är det mest ojämt - typ mellan 45 (blandat 10-8) och 30 (10-8 med en bom). I tavlan blir det sällan 7or och lägre - men det blir en del bommar istället, vilket kostar mycket.
Jag vet att det är långt till medaljerna men tänker att man måste kunna bli lite bättre med några “enkla” knep? Det är ju en väldigt kul skytteform.
Alla insikter och erfarenheter välkomna!

Träna träna träna, stressa inte onödigt, låt pistolen hantera rekylen å falla tillbaka på samma ställe igen.
KRAMA av skottet, kan vara lätt att glömma när det går fort men för mig gäller typ 40% sikte 60% krama fortfarande som precision.

Tränar ja intensivt så slutade jag gå fram å markera utan bara drog 100-200 skott efter varandra för att vara mer fokuserad på pistol, känsla avtryck mm å att kunna säga hur det gick utan att titta på tavlan.
Då kan man dessutom öva typ 3ggr så många smällar och få in de lättare i kroppen.

Tack. Dra iväg ett antal mag i följd låter ju som ett bra sätt att känna sig för och komma in i rätt känsla på avtryck. Den är ju svår att minnas när man hela tiden springer och klistrar.
Sen är det frågan om jag verkligen kramar på 6s… misstänker att om det första skottet inte kommer någorlunda snabbt, så rycker man av resten av serien (och därav bom på de senare skotten). Så, ja, absolut mer träning!

Har skrivit endel om det i denna tråd, där finns det enhel del tips.
Tips på träning för MIL-snabb

Det är lätt att man glömmer av grunderna i skyttet och börjar stressa eller slarva med någon del. Det är fortfarande samma grunder, även om man håller ett högre tempo.
Man skall inte stressa men samtidigt inte fega heller.

Själv börjar jag lätt slarva med fokuset på kornet när det går snabbt och ögonen vandrar till måltavlan, med “flyers” som resultat.

De råden jag själv fått av erkänt duktiga skyttar går nog att sammanfatta enligt följande.
“Fokusera på grunderna. Stressa inte men ligg på avtryckaren och fega inte. Håll ett jämnt tempo”

Ett tips är att sätta vändstället på att visa 3-4 sekunder och kanske 100 vändningar och låter det gå. Sen övar man enbart på lyftet och första skottet, om och om igen. Sen markerar man efter en ask på 50 skott.
Det är en mycket effektiv träning för allt snabbskytte.

Som många skriver så är det grunderna, glömmer man dem är det svårt:
Prio 1
-Träna på att göra bra avfyrningar i raskare takt

• Skjut flera skott utan att släppa kornet med ögonen

Prio 2

• Träna spårning, lagom snabbt lyft upp med kornet på rätt ställe (detta kan man med fördel torrträna.
    -Fortsätt träna spårning med fokus på att fånga kornet snabbt

Prio 3

• Träna rekylhantering, dvs efter första skott, ta tryckpunkt i rörelsen tillbaka på rätt ställe
    fortfarande med fokus på kornet.
    -Träna 10 sek tills det sitter, om inte 10orna sitter kommer inte 8 orna eller 6 orna sitta.

Se till att du har ett neutralt grepp när du har kornet rätt, du ska ABSOLUT INTE behöva hålla emot och kompensera för att få kornet centrerat. Om du gör det så kan det gå bra första, när det ska gå snabbt så kommer denna kompensation gör att det sprider sig.

3 gillningar