Transportera vapen i synnerhet fripistol

När jag läser på polisens hemsida om att transportera vapen så skriver de " Om du under transporten måste göra ett kortare avbrott av din uppsikt ska vapnet delas och vital del tas med. Ett alternativ är att använda ett godkänt vapenlås." Jag kan inte se hur detta skulle vara möjligt på en fripistol. Godkända vapenlås till.22 har jag inte heller träffa på. Om man kör iväg med husvagnen så har jag ju inte vapnet under uppsikt då jag sover och möjligheterna att låsa in de är också begränsade. Om jag deltar i tävling den ena dagen och är på familjeaktivitet den andra. Då uppstår också problem. Att släpa runt på ett vapen på Bamses värld känns inte så lockande.

När jag skrev till polisen så svarade de med följande: När du ska transportera ett vapen ska du hålla det under uppsikt. Vänligen läs på Polisens hemsida.

Det kommer att vara intressant att se era reflektioner i denna fråga.

Ett alternativ, om du inte vill gå runt med vapnet i ryggsäck, är att installera ett “säkert” skåp i husvagn eller bil. Är mer rädd för att bli av med vapnet än att bli påkommen av polisen.
Annars inte kombinera tävling och familjeliv.

Jag hade tagit med vapnet/vapnen i en väska och då hade du haft vapnen under uppsikt.

Å andra sidan så har jag haft vapnen i bilen när jag har varit ute före en tävling och aldrig råkat ut för något.

Det har å andra sidan varit för en tävling.

Om man blir av med vapnet så blir det väll jobbigt med polisen också om man inte har varit tillräckligt noggrann med förvaring. Antingen när man anmäler det stulet eller når de hittar det på en brottsplats något år senare.

“säkert” skåp i bil eller husvagn är inte helt vattentätt. Men man kan ju med lätthet hävda att man ansträngt sig för att förhindra stöld.

Håller med dig. Det finns inga “säkra” skåp irl. Både bil och husvagn kan bli stulna.
Personligen hade jag,om möjlighet fanns, delat vapnet och medtagit vital vapendel i annat fall medtagit hela vapnet i lämplig förvaringsväska.

Varför inte bara göra som Polisen säger och låsa det med ett godkänt vapenlås? Alltså ett hänglås motsvarande klass 3. Ram har du i husvagnen och en klass 3 låsögla lär gå att få fast i den och som sitter i lämplig garderob eller förvaringsutrymme. Ta en bild på härligheten för säkerhets skull.

Men enklast är väl att ta bort vital del, en fripistol har någon typ av block / slutstycke som manövreras med laddarmen? Det borde rimligtvis gå att ta bort “hyfsat smidigt” och kan bäras i fickan utan problem.

Ställde en fråga om just vapenlås till Polisen när de hade utbildningsdagar för skytteföreningar i diverse ämnen - de skriver att det ska låsas fast med “godkänt vapenlås”, men det finns i nuläget inga sådana på marknaden, dessutom är det i praktiken omöjligt att låsa fast en pistol med ett hänglås så att alla vitala delar sitter fast… dvs. skrivningen är en ren skrivbordslösning som inte går att efterleva i verkligheten. :frowning:

Den enda rimliga lösningen är nog att du har uppsikt över ditt vapen hela tiden om du vill följa regelverket…

Mvh
Johan B

1 gillning

Du behöver verktyg. Manualen visar inte HUR man gör. Fripistolen är inte gjord med tanke på att det skall gå lätt att ta ur slutstycket. TOZ 35 däremot är ett undantag i det avseendet.

Exakt så. Var en artikel kring detta i Svensk Jakt för några nummer sedan. Det “Klass 3” som stöldskyddsföreningen refererar till är en svensk klassning som alltså inte återfinns internationellt varvid lås från andra leverantörer än typ ASSA faller bort. Dessutom är det svårt att hitta lås med bygelutformning som de facto går att applicera på vapen, och som redan nämnts låser man inte fast alla vitala delar. Kontentan var i praktiken att du bör ta med dig slutstycket (detta gällde då jaktvapen men konceptet är ju lika).

Patronlägeslås är väl det enda som eventuellt skulle tillgodose kraven (finns inte för .22:a).

Skriv lånelicens till någon betrodd där du befinner dig. Exempelvis skytteklubben där du tävlar, och be dem förvara vapen i sitt skåp…

För att få bort vital del så krävs det allt för avancerade ingrepp. Så det är inte aktuellt på min fripistol.

Läste lite på Polisens hemsida och bara för att jag är nyfiken, var i regelverket och i vilket regelverk står det att “alla vitala delar ska låsas fast”? Det enda jag kan hitta är att vapnet ska låsas med godkänt vapenlås.

Men egentligen faller diskussionen på en annan sak, oavsett vad du gör och hur du låser fast eller plockar isär så kan det knappast kallas “ett kortare avbrott” att vara med familjen på sommarland. Ett kortare avbrott är väl snarare ett restaurangbesök, handla eller att gå på toaletten, vilket du rimligtvis måste göra på väg till och från en tävling.

Inte så svårt att ta bort en vital del på en Fripistol verktyg behövs hellre lite meck en bli av med pistol och licens

Patronlägeslås kan fungera OM de är godkända enligt svensk klass 3 standard. Tex finns det inget patronlägeslås till en AR15 som är godkänt enligt den svenska standarden. Just i fallet AR-15 så är det lätt att demontera ändå, men poängen är att även för modeller som är så pass vanliga finns det alltså inte. Det finns antagligen godkända lås för enstaka modeller av jaktvapen men oddsen att det finns till just den modellen man söker är inte jättestora.