Tips & råd, första pistolen

Hejsan,

Har kollat runt på forumet lite sedan jag började med pistolskytte.
Nu börjar det snart bli dags för mig att söka min första licens på .22

Men jag känner mig fortfarande väldigt vilsen kring vilken pistol jag skall söka licens för.
Det jag har kommit fram till är att jag initialt vill ha en pistol som lämpar sig bra för precision (men även fält är något jag skulle vilja syssla med senare)
Grepp i trä, då jag gärna skjuter utan handskar även vintertid
Är vänsterskytt.
Ämnar köpa vapnet helt nytt från handlare då jag är ny och känner mig inte helt säker på begagnatmarknaden ännu.
Hade räknat med ett kostnadstak på 20-25.000kr
Är det billigare så är det bara en fördel, eftersom jag tvättat sönder mina guldbyxor.

Hoppas ni kan hjälpa mig i min jakt på den ultimata nybörjarpistolen

1 gillning

Det finns mycket bra begagnat även hos handlare så lås inte fast dig i att köpa en helt ny. Det absolut viktigaste är den passar dig och att du trivs med den.

Är också vänsterskytt så det var lite svårt att kunna prova andras när det var dags att köpa egen. Det går att skjuta några serier med fel hand bara för att känna lite hur den känns.
Min första blev en urgammal Walther gsp som jag gav 3500 för + 2000 för ny vänsterkolv. Har kört med den i 3 år och en bra dag snittar jag 46 poäng så det går att skjuta bra även med gamla reliker.

På så vis, antog att det endast var nya vapen hos handlaren.
Tack för svaret!

Jag brukar rekommendera våra nybörjare att köpa begagnat om det finns.
Då det är väldigt troligt att du inte riktigt hunnit bestämma dig för vad du verkligen vill ha.
Du slipper då göra en katastrofaffär (med tanken då att man har en begränsad ekonomi)

Det ger dig en chans att börja träna och tävla samtidigt som du ger dig tid att hitta det vapen du verkligen vill ha och då kan du köpa en helt ny. Hittar du helt rätt direkt kan du ju byta den gamla mot en ny ganska snabbt.

1 gillning

Låter vettigt det ni skriver.
Har ni möjligtvis några förslag på modeller man bör kika på.
Har kikat lite på olika sidor men känner att jag inte får ut så mycket mer än att titta på fina bilder.

Prova så många pistoler du kan av dina klubbkamrater och se vilken som passar dig. AW93an är väldigt poppis i min klubb. Själv skjuter jag med en Pardini SP22 med NIL kolv. Väldigt trevlig pistol och den kan jag rekommendera varmt! :wink:

Jag kommer säker missa några intressanta.
Står det inte någon modell så är vilken som okish eller så saknar jag kunskap.
Många äldre kan vara kinkiga med vilken ammunition du stoppar i en del strular för någon men inte för andra.
Unique 69 och 96
Pardini sp/rp
Hämmerli 280 och sp20
Benelli
Sako
Walter gsp och ssp
Feinwerkbau aw 93
Morini

Det var de jag kom på direkt

1 gillning

Tackar så hjärtligt för alla dessa förslag, nu har jag lite mer kött på benen känner jag