Tips på Ipsc shot timer

Som rubriken lyder så letar jag efter en ipsc shot timer. Men som allt annat är där ju en del att välja mellan. Vilken tycker ni man ska satsa på?

//Rolle

Jag skulle vilja vända på frågan och fråga dig vad du primärt vill ha den till? Det är sannolikt det som bör få styra ditt inköp.

Vanligast idag är sannolikt CED 7000. Jag har inte kört den jättemycket men typ alla klubbkompisar har en och jag tycker den är för liten. Jag får inget bra grepp på den och displayen kräver att man tittar på den, det räcker inte att slå ett öga på den. Dessutom är det laddbara batterier, jag gillar att enkelt kunna byta till skit som finns på macken.

Jag kör en Pocket Pro 2.
Fördelar:

  • tydlig display. Jag kan fästa den i byxfickan, trycka start, invänta signal och jag har inga problem med att läsa av displayen där den sitter. Suveränt när man tränar själv.
  • 9 volts batteri. Inga laddkablar som försvinner osv.
  • stor

Nackdelar:

  • resetar om man kommer åt startknappen. Inte optimalt på tävling.
  • stor

För min del var stor display och standardbatterier i kombination med att jag ville ha den till egen träning det som avgjorde val av modell.

De flesta idag har sannolikt samma grundfunktioner med ställbar känslighet, möjlighet till slumpmässig start och visa splittider så det blir troligen andra faktorer som avgör vad du köper, därav min initiala fråga.

1 gillning

Ced7000 är nog den som flest har.
Lätt att låta fler RO’a om dom flesta kan just den.

Skjuter man mycket själv/ensam så är DAA armbandsur ingen dum grej. På plussidan för armbandsklockan:
Är inte i vägen.
Registrerar också rekylen så den inte registrerar andras skott.
Man hanterar den smidigt.
Bra om många har den i föreningen för tävlingarnas skull.

MINUS
Inbyggt batteri och laddas med usb
Lite meckigt att tidtaga andra.
Små siffror på displayen.
Något dyrare

För all egen träning och ca 10 års RO’ande har jag använt CED7000. Folk brukar säga att den funkar dåligt, men jag håller inte riktigt med. Jag har haft min i 10 år och den har aldrig svikit mig…

Har en Pocket Pro 2… & har haft den några år…fungerat bra & valde den pga att den drivs av ett 9v batteri…vilket är lätt att byta (dvs ha med extra batteri).

Vad jag finner lite underligt är varför ingen tillverkare har tagit fram någon motsvarande modell som är vatten skyddad/tät…

Vilket märke eller modell vi än väljer av det magra utbud som finns så är timers inte gratis & då hade det känts bättre att stå i regn & rusk utan att behöva oroa sig.

Får komplettera med två negativa saker om klockan:

  • Armbandet är för fjollor och i minsta laget för riktiga skoggshugare. :rofl::rofl::rofl:
  • Sen blir glaset väldigt lätt repigt då displayen saknar en skyddskant men det finns ett gummiskydd som tillbehör.
  • lätt att använda som RO och bara ha den löst i handen
  • du kan ha den hängandes runt halsen i en nyckelrem om man snabbt skall byta RO i goda vänners lag.

Jag kör personligen en pact clubtimer, jag älskar den, andra tycker att den är klumpig, stor tydlig display och enkelt handhavande, 9v batteri vilket jag tycker är ett plus. Enda egentligen minuset är att de är JÄVLIGT meckigt att ställa känsligheten, nått jag kan sakna när man skjuter mr och i viss mån pcc :man_shrugging:

Har fortfarande inte köpt någon. Så jag är jätte tacksam för alla svar :+1::+1:

Någon som har erfarenhet av PIE M1A2?
Ser lovande ut…

Jepp…köpte en sådan när Azon precis hade fått in dem (ej bluetooth)…

Fördel: Att kunna ladda med en portabel laddare (batteripack)
Nackdel: Undermålig byggkvalité (laddporten på min gick sönder utan att ha utsatts för något våld)

Så, nä…jag skulle inte rekommendera dem…såvida inte kvalitén har förbättrats på de senare bluetooth modellerna

Pact3 Club timer - finns nog ingen som håller lika bra - gillar 9 volt batteri inget laddtjafs - inga uppkopplings möjligheter till telefon eller nätverk kan tyckas vara en nackdel men jag bryr mig inte då den fungerar jämt - i ur och skur (glömde den i regnet i12h funkade klockers) samt gör det den skall göra på en range. Finns inget annan enligt mig alla andra jag sett/känt på känns som billiga leksaker kvalitetsmässigt.

Kör själv en CED7000, men överväger att skaffa en Pact Club Timer 3. Båda fyller sitt syfte.

1 gillning