Tips om 22:or

Jag tänkte skaffa mig en billigare 22:a för fält och milsnabb. Men jag har dålig koll på de olika märkena och modellerna. Kan ni dela med er av era erfarenheter av olika vapen så vore det kanske en vägledning. Det viktiga är förståss funktion, eldavbrott vid snabbskytte får inte förekomma.
Finns det en ”volvo” bland alla 22:or?
De som jag tittat på är:

DES-69
X-esse
SP 20
P208
GSP
IJ35

Även sett några FN

Mina GPS 22:or jag har är riktiga Volvos. Tuffar på bra med den mesta ammon.

Lägg en sekund också att googla efter reservdelar när du hittat ett märke och modell som är intressant. En del vapen går inte få reservdelar till längre.

Tack för påminnelsen!
Jag har haft en KSP :grin:
Finns inga delar till en sådan.

KSP = IJ35 med Waltherlogga, är nog lika svårt att hitta reservdelar till en sån som till en KSP.
Unique har väl samma problem, åtminstone vissa delar börjar väl vara omöjliga att få tag på.
Hämmerli vågar jag inte uttala mig om, men GSP gick då bra att få tag delar även till äldre modeller för några år sedan (det är nog över10 år sedan nu).

Jag har en FN International och är mycket nöjd. Den äter all ammo (även om jag inte tror att man ska köra High Velocity i den) och har aldrig eldavbrott. Oklanderlig precision och mycket prisvärd. Delar ska inte vara något problem, själv har jag aldrig behövt något mer än rekylfjädrar på närmare 10 år och ca 5000-6000 skott. Samma pistol som FN 150, tror den delar många delar med Browning Buckmark mm. Den har en del vikt, vilket suger upp rekylen bra.

Köpte min för 2500 kr inkl anatomisk kolv och två magasin. Mycket prisvärt.

1 gillning

Hej, jag kan varmt rekommendera en Unique Des 69-U. Alltså inte Des 69 standard.

Den är en riktigt bra allround pistol. Går med all sorts ammo osv. Men du har även tillräckligt bra med rekylupptagning för det snabba skyttet.

Själv har jag tyvärr sålt min. Men enbart för att byta upp mig till en Feinwerkbau AW 93.

OK, jag trodde att alla Walther var pimpade Baijkaler, men det är alltså bara KSP:n?

Vad jag har hört så börjar det bli lite si så där med att få tag i delar till DES-69

Tror att Sportec har en del delar kvar till 69 & 69 U.

Beror lite på vilka delar det handlar om. Rekylfjädrar och sådant finns eller går sannolikt att lösa. Skrev lite kort om det här: äldre pistoler men inte extremt djuplodande.

Av erfarenhet skulle jag säga GSP eller Unique då de tuffar på rätt bra som klubbvapen.

Bara KSP’n. GSP och föregångaren OSP har varit Waltherprodukter från början.
Jag har en soft-spot för GSP efter jag sköt mina guldserier med en sån (efter att året innan kämpat med en FN och bara lyckats skjuta en eller två, förvisso på kraftigt begränsat antal tillfällen). Jag borde ha köpt en begagnad GSP som första pistol, men istället blev det en Ruger Mk-II. Den hade iofs också sina goda punkter, men att hjälpa mig att skjuta bra var inte en av dem…