Tankar kring synen

Hej!

Efter några år med rätt så framgångsrika resultat vid Nationellt precissionsskytte så har jag börjat uppleva lite utmaningar med synen. Är sedan barnsben närsynt vilket korrigerats med står framgång med hjälp av kontaktlinser. Har haft mycket god syn på både nära håll och på avstånd. Det som börjat hända det senaste året är att ålderssyntheten börjat göra kraftigt antåg och med det även ett tillkommande brytningsfel.

Tidigare såg jag riktmedel mycket skarpt och jag hade så pass bra skärpdjup att jag såg målet endast lite suddigt. Numera så ser jag inget skarpt. Har provat med nya linser. Har även provat med lite olika styrkor avseende olika glassögon men hittar inget som fungerar. Jag har nu börjat överväga ögonoperation, närmare bestämmt ett korrigerande linsbyte där den ålderssvaga linsen i ögat byts ut mot en ny och det samtidigt sker en korrigering av alla andra synfel.

Jag är nyfiken att höra ifall det är någon i forumet som provat på detta, eller känner någon som provat detta och kan ge mig en bra uppfattning om hur det fungerar med avseende på precissionsskytte.

3 gillningar

Intressant, har själv börjat uppleva samma störningar med synen. När jag fokuserar på korn/sikte blir pricken på tavlan oval och otydlig vilket gör det oerhört svårt att veta var jag ska sikta. Har provat med olika glasögon och andra hjälpmedel men inget som fungerar till 100%.
Men eftersom jag p.g.a. åldern har reducerade krav på “uppfyllda fordringar” klarar jag fortfarande att skjuta godkänt.
Jag har inga synfel och absolut inga problem med synen i vardagslivet och bävar för att göra en operation. Har mer eller mindre bestämt mig för att acceptera de sämre resultaten istället för att ta riskerna vid en operation.
Men är också nyfiken om någon gjort detta “vid uppnådd hög ålder” och fått bättre syn.

Jag känner flera personer, dock inte pistolskyttar, i min bekantskapskretts som gjort dessa operationer vid en ålder på mellan 40-50 år och upplever extremt goda resultat. Jag har dock ingen som hellst referens till hur det påverkar kvaliteten på synen avseende kombinationen Korn, Sikte, Tavla på 25-50 meter.

Skulle vara mycket intressant att veta.

Spännande tråd. Jag börjar också uppleva att det är allt svårare att hålla kornet skarpt, särskilt efter några serier. Det är som att ögat/linsen tröttnar.
Det som jag funderar på just nu är att testa diopter. Det sägs funka i precisionsskytte men jag har svårt att föreställa mig hur det skulle kunna funka i fält - måste ta en jäkla tid att hitta siktena efter förflyttningar, väl?

Det funkar rätt bra med diopter. Du känner var kroppen är. Men, det är ju jättelätt att testa, gör ett 2 mm hål i papper och sätt där framför eller bakom glaset, eller på annat sätt framför ögat.

Har inget råd att ge gällande operation, men min emperi är att man kan se målet väldigt suddigt och ändå få till små träffbilder. Så istället för kirurgi så föreslår jag att att jobba med mental acceptans. Använd lins som ger dig skarpt korn (besvär med astigmatismen dock såklart). Målet är kanske jättesuddigt, men prova att skjut med stöd på ngt sätt så att du minskar inverkan av brist på stillahållning och avfyring och själva riktandet blir viktigare. Jag tror du kommer bli förvånad hur små träffbilder det blir trots suddig tavla. (kräver såklart att du har ordning på dina prylar, är din pipa helt igenblyad så hjälper det inte att du har hubbleteleskopet tilll hjälp att sikta med :slight_smile:

Syn är knepigt, så en rekommendation är att gå till en bra optiker, helst en skytteoptiker för att göra synundersökning och tester av olika lösningar.

Efter att har pratat en hel del med optiker och provat det mesta under lång tid om just syn i skytte så har jag ganska goda lekmanna-kunskaper själv, så försöker mig på lite generella svar.

Med åldern blir linsen styvare och har därför svårare att ändra fokus lika mycket och lika fort som när man var yngre. Ett linsbyte till en syntetisk lins ger en bättre förmåga att andra fokus än ett mycket gammalt öga, men det blir inte så bra som en 20-årings syn.
Om du inte behöver glasögon för varken att se på nära håll eller på långt håll till vardags så skulle jag inte rekommendera linsbyte.

Glasögon för skytte korrigerar normalt så att man får sikte och korn skarpt. Det är mycket snarlikt terminalglasögon, som också försöker få ungefär samma avstånd att bli skarpt.
Det gör att man får tavlan väldigt suddig.
Ofta gör man en kompromiss, för att man vill se tavlan någorlunda och kan låta ögat jobba lite för att få bra fokus på sikte och korn.
Det kan dock göra att man blir trött efter en lång skjutning då musklerna i ögat får jobba en del.

Nästa steg är att lägga på en diopter, vilket bara är ett hål på tex 2mm, men en vettig diopter kan man ställa in storleken på hålet, oftast steglöst.
Det fungerar exakt på samma sätt som bländaren på en systemkamera.
Vid mindre hål så ökar skärpedjupet.
Med lagom kompromiss på glasögonen och litet hål på dioptern kan man ofta få både sikte, korn och tavla skarpt.
Ofta kan detta dock kräva ett ganska litet hål genom dioptern, och det gör att man får in väldigt lite ljus till ögat. Om man får in för lite ljus så kommer det inte gå bra att skjuta. I extremfallet skulle det vara så mörkt att man inte ser något av den anledningen.
Hur det fungerar i praktiken beror mycket på hur ljusförhållandena är när du skjuter.

Jag har skjutit många år med skytteglas + diopter i många olika grenar, även i fält och till och med i mörkerfält. Mina klubbkompisar är dock skeptiska till att jag kör diopter i mörkerfält.
Vid stora förflyttningar i sidled i fält blir det svårare att hitta till rätt tavla.
Antingen får man låta det ta lite extra tid eller så öppnar man sitt andra öga vid förflyttningen och sen stänger det igen när flytten är klar.
Jag anser att båda alternativen kostar mig ungefär lika mycket extra tid.