Svårt få licens på kortpipig revolver

Hej!
Jag gick in fältrunda med en SW 4 tums 357Mag revolver och jag var förvånad over smidigheten jämfört med 6 tum som jag normalt har. Även 80 m fungerade bra.

Är det svårare att få licens på revolver med kortare pipor (eller uppkommer den diskussionen först när de blir 2,75-3 tum)?

Råd kring piplängd önskas! (Jag köpte för länge sedan en Sig X6 och den känns väldigt tung. Idag skulle jag nog köpt en X5…)

Hälsningar
Lars

Om behov finns och kan styrkas ska det normalt inte vara några problem, även med kortare pipa än 2,75".

Se saxat från GP.

Den 36-årige skytten tävlar bland annat i en gren där de skjutvapen som används får ha en maximal piplängd på 2,75 tum, cirka sju centimeter.
För några år sedan köpte han en pistol vars pipa vara 2,5 tum eller 63,5 millimeter. Han fick utan diskussion licens för vapnet. Men den var tidsbegränsad i fem år.
När han i oktober 2005 ansökte om tillstånd att inneha två pistoler och två revolvrar fick han klartecken för tre skjutvapen. Det fjärde hade enligt polismyndigheten i Halland för kort pipa. Enligt Rikspolisstyrelsens dåvarande föreskrifter ansågs inte handvapen med en pipa kortare än 2,75 tum lämplig för målskytte.
Mannen som är medlem i en pistolklubb, och har genomgått grundutbildning i skytte samt avlagt prov för pistolskyttekort överklagade till länsrätten och menade att det inte rimligt att han skall behöva lägga ner 6 000-9 000 kronor på en annan revolver med längre pipa.
Domstolen gjorde dock samma bedömning som polismyndigheten.
Mannen gav sig inte utan drev ärendet vidare till kammarrätten. Rikspolisstyrelsen har nyligen gett ut nya föreskrifter och allmänna råd om vapenlagstiftningen. Där har minsta piplängd för handeldvapnen lämpliga för målskytte ändrats till 63,5 millimeter. Kammarrätten ger därför manen rätt att använda det det aktuella vapnet.

4" räknas inte som kortpipig, ska man ha en snubbyrevolver skulle man tidigare kunna motivera det med en gren som kräver det, men numera får man väl skjuta även fält med 2,5" (vilket är ett hyfsat handikapp).