Svårt att prova sig fram, hur gör man?

Hej,
hur gör man för att reda ut vilken pistol man trivs bäst med?
Ja om man nu inte köper en av varje för att testa…

Egentligen syftar jag mest på luftpistol just nu, men nån gång får jag väl ihop licensserierna och då blir det samma beslutsångest för 22:an …

Tesro, FW, Steyr, Walther - dom ser ju sköna ut allihopa på bild, men det finns ju inga handlare som har mer än ett eller två märken, och det blir väldigt mycket bil om man ska runt och besöka alla.

Hur gör ni för att träffa ett begåvat, informerat val?

MVH Bent

Man ber att få testa klubbkompisarnas puffror.

4 gillningar

Kolla utbudet hos någon handlare som har nya men även ett gäng begagnade och testa vad som ligger skönt / sitter bra i näven. Och som tidigare tips med, testa klubb kamraternas Pistoler. Självklart att man lånar ut den för en prov serie eller 2.

2 gillningar

Absolut! Jag kommer fortsätta göra det, varje gång jag får chansen :sunglasses:

Fråga klubbkompisar. Att bjuda på en serie eller två om någon (man känner (igen)) är intresserad tycker jag inte är något konstigt.

1 gillning

Får väl börja med att ge samma råd som man brukar få: be att få prova klubbkamraters vapen. Men med det sagt så är det inte alltid möjligheten finns att testa sig fram i den utsträckning som man önskat.
En serie eller två säger ganska lite om hur du kommer trivas med pistolen ett år framåt i tiden.
Så nöj dig med att prova det du kommer över, och var inte rädd för att köpa det du får en bra känsla för.

Vapen har bra andra-hands värde och skulle du känna att det blev fel (ge det 6 månader till ett år att avgöra den saken) så sälj och köp något annat. Det måste inte bli rätt första gången, så känn ingen press eller stress. Du kan ändå inte avgöra på. En kafferast om ett vapen är rätt för dig.

Själv fick jag möjligheten att köpa en Walther SSP efter att ha provskjutit två serier. Den var begagnad och i riktigt bra skick, så jag slog till. Så här i efterhand är jag sjukt nöjd - men det tog ett bra tag innan jag var helt säker på att det var rätt vapen för mig. Lika viktigt som det är att pistolen passar dig är det att du ger dig själv en chans att anpassa dig till pistolen.

Lycka till med köpet!