Strömmande kamera till telefonen vid målskytte 25 meter?

Vi har på vår klubb bland annat en 25-metersbana med vanliga måltavlor som man måste gå fram till och markera manuellt.

De övriga krutbanorna är utrustade med Sius-system vilket gör att man som skytt får direkt återkoppling i skärmarna vid skjutplatserna.

Jag skulle vilja få tag på någon enklare kamera som man kan ställa nära våra tavlor, så att jag direkt kan se var skotten sitter.

Alltså, en vanlig “övervakningskamera”, men där jag slipper para med nätverk och använda 230-nätet för att driva kameran.

Det är lite si och så med både nätverksuppkopplingen via klubbens Wifi. Samt lite svårt att kunna mata fram 230V till kameran. Annars hade ju en Tapo 200 C från Kjell varit toppen.

Det hade alltså varit toppen att hitta någon enkel och smidig kamera som jag kan ställa ut och sedan få upp en kamerabild live på skärmen för att se hur mina skott träffat tavlan.

Det måste inte vara någon superkamera med 8K-upplösning, utan någon tillräckligt bra modell där jag lätt kan se tavlan. Gärna så billigt som möjligt.

Någon som vet en bra lösning på min önskan?

Tack på förhand!

Varför inte en “vanlig” målkikare?
Eventuellt kompletterad med kamera (mobil).

Tillkrånglat kanske men många digitalkameror har inbyggt wifi där du kan styra kameran via en app…

Köper du en så kallad superzoom kan du se hålen direkt i kameran och behöver inte ha den framme vid tavlan.

Antar att en målkikare fyller samma funktion.

Jag tänker att det vore kul att se direkt, bredvid på skjutbordet. Att kunna ha en kamera som visar tydligt var skottet sitter.

Jag använder målkikare idag, men uppskattar kamerabilder mer. Det måste ju finnas någon form av lättillgänglig lösning som kan lösa en strömmande bild till min telefon eller surfplatta.

Jag har tyvärr ingen separat digitalkamera. Men det är ungefär samma lösning jag är ute efter. Men då givetvis inte med samma höga superkvalitet som en “riktig” digitalkamera.

Hade varit så gott att bara kunna ställa ut en liten oöm kamera nära tavlan. Och sedan kunna titta på tavlan i telefonen eller surfplattan. Som ett fattigmans-Sius-system.

Det finns adaptrar för att sätta mobilen på målkikaren, borde bli den enklaste/billigaste lösningen.
Finns också batteridrivna s.k. “Doorbells” som har kamera och app i" fånen eller paddan".
Har också sett en lösning med kamera på målkikaren och bild på Ipad (dyrt)., googla på målkikare med kamera.

Wifi Spotting Scope Camera

1 gillning

image
En sådan använder jag. Fungerar bra vid skjutning på tavla på 25 meter men det får inte vara för mörkt

2 gillningar

Som gullarp skrev så har jag en sådan å. (Den är nästan för kraftig zoom på!?)

1 gillning

Jo, jag har sett det nu. Hade ingen aning om vilka lösningar som finns att tillgå. Men nu, tack vare dig och andra härinne, är min kunskap betydligt bättre idag. Nu har jag lite att välja mellan, vilket jag tackar dig och de andra för.

Klockren lösning ju. Vi skjuter uteslutande när det är dagsljus. Har ingen belysning på våra krutbanor - än. Ska kika på Amazonlänken nu. Tack för bra input.

Riktigt uppskattat med länken. Ska kika och se om jag ska beställa en sådan, eller någon med kanske lägre zoomläge. Tack för informationen. Mycket uppskattat.

Här är en budgetvariant om man som jag redan har grejerna liggandes från annat.
Lidl kikare, gammal webkamera, gammal surfplatta och en bit plaströr med skruvar att limma fast kameran på så man kan justera den mot okularet.

6 gillningar

Hittade den här, men låter för billigt för att vara sant :thinking:

1 gillning

Riktigt fin lösning. Det får bli något sådant här också. Ska kika på @Cuz lösning. Det här blir toppenbra ju! Tack till er båda och alla andra som bidragit positivt för mitt skytte. Allt gott!

Jo, en sista fråga om okularkamerorna.

Vilken - billig - modell ska jag satsa på, om jag vill kunna använda den tillsammans med en nyare Samsung TAB-platta (Galaxy Tab A7 Lite LTE) med Android som operativsystem?

Jag kikade lite i länken från Fyndiq, men den kameran verkar lira bäst ihop med en bärbar PC med Windows.

Eller, kan jag använda den kameran med surfplattan, och koppla in via en adapter från kamerans vanliga USB-kontakt till plattans Micro-USB?

Mardrömmen är ju att köpa hem kameran, och upptäcka att den inte fungerar ihop med min skärm…

Tänker så att jag kan beställa hem rätt kamera från början. Och bara plugga in i surfplattan och köra igång.

Tack igen alla ni som hjälpt, och hjälper mig.

Mycket uppskattat!

Jag använder en vanlig USB-webcam med converter till micro-USB till plattan. Programmet jag använder heter nExt Camera och det har inbyggda drivrutiner för USB-kameror så man slipper krångla med drivrutiner själv. Jag kommer inte ihåg vad appen kostade men vet att det fanns gratisalternativ med, dock var nExt Camera så pass mycket smidigare att jag tyckte det var värt de extra kronorna.

1 gillning

Tusen tack för det mycket välkomna tipset.

Jag ska tanka ner nExt Camera-appen imorgon och få igång mitt system.

Köpte en Plexgear-kamera på Kjell & Co igår, och använder en UBS-adapter hona-hona för att koppla ihop kameran med surfplattan.

Här är min nya kamera:

Och här är adaptern - som jag hade liggande sedan tidigare:

Får se vilken sorts kikare jag kommer att använda på vår 25-metersbana. Men kommer att lösa någon form av vettig hållare som håller kameran dikt an emot kikaren.

Min webkamera har fäste för stativ undertill, om man hellre vill låta den stå fritt mot kikaren. Så det finns lite olika valmöjligheter att hitta den bästa lösningen.

Tack igen för ditt inlägg!

Återkoppla om hur det gick.

Hittade denna på Ebay (wifi överföring).
Wifi Cam

2 gillningar

Jag har nu testat min kamera ihop med surfplattan och nExt Camera-appen. Och tyvärr fungerar det inte alls. Surfplattan och programmet detekterar inte kameran.

Så ingenting händer, och jag tvingas därför lämna tillbaka kameran till butiken senare idag. Jag har öppet köp, trots att jag brutit förpackningen (men öppnat utan att ha sönder förpackningen).

Jag testade givetvis att dra ur och sätta i kablarna, stänga av surfplattan och göra omstarter. Men ingenting hjälper. Så de fungerar inte tillsammans…

…vilket gör din Wifi-kamera högintressant. Men, den lär väl kosta betydligt mer än de 330 kronor Plexgear-kameran på Kjell kostar?

Runt 600:-