Sportec kräver licens för licensfria varor

japp så är det.

Har man inte köpt vapnet hos dem så kräver de licens om man vill köpa 1911 magasin bland annat. Förstår inte varför man kräver det på licensfria saker. Har vi det inte nog jobbigt med myndigheter, polisen FAP osv? :shock:


Hej Johan :slight_smile:

Nu förstår jag inte riktigt?

Menar ni att om man inte har köpt vapnet hos er så vill ni se licens för köp av tillståndsfria magasin?

/h

Svar ja.

Min fråga tillbaka blir vad det är som uppfattas som besvärligt med att uppvisa en licens?

/Johan

1 gillning

Jag förstår inte direkt problemet. Om man vill köpa ett magasin så bör man ju ha vapnet det ska användas till. Vapen kräver licens så då är det väl inget problem att uppvisa licens vid köp av magasin?
De vill kanske undvika att sälja magasin till folk som innehar vapen olagligt.

Nä, jag kan faktiskt inte förstå att vissa handlare skapar en egen FAP. :?

Licensfritt betyder att alla får köpa det. Används det sen fel så är det en sak för myndigheterna.

Vad blir nästa steg?

Visa upp licens för köp av sikten, fästen, knivar, licensfria luftvapen.

Bevisa att man är jägare för att köpa ett cammouflage-ställ?

Tänk om jag vill köpa 4st 1911 magasin till min far i julklapp men inte kan det trots att de är licensfria.

1 gillning

Lite irriterande. Men irriterar mig mer på att det ska behövas, men med tanke på hur det ser ut i sammhället atm så är det väl i ärlighetens namn bra att dom inte skickar iväg magasin till någon som inte bör ha dom.

Till viss del är det logiskt…

Då det numer är licenskrav på vissa typer av magasin, så misstänker jag att Sportec har förenklat det lite för sig och kräver licensuppvisande för alla magasin för att slippa “sortera ut” vilka som kräver licens och vilka som inte gör det… det finns ju lite luddig skrivning i de nya bestämmelserna kring; möjlighet att sätta in i vapen med längre piplängd än 30 cm… det kan göra det svårt i vissa fall att göra totala efterforskningar kring alla typer av vapen som finns på marknaden…

"Från och med 1 juli 2023 blir stora vapenmagasin tillståndspliktiga.

Upp till 10-skottsmagasin är alltid tillståndsfria och kan både överlåtas, innehas och användas fritt av vem som helst.

Tillståndsplikten gäller löstagbara magasin för halvautomatiska skjutvapen med centralantändning, under förutsättning att magasinet kan innehålla

fler än 20 patroner, eller
fler än 10 patroner, om magasinet är möjligt att sätta in i ett skjutvapen där pipans längd överstiger 30 cm eller om skjutvapnets totala längd överstiger 60 cm."
Källa: Vapenmagasin | Polismyndigheten (polisen.se)

Mvh
Johan B

Precis :slight_smile:
Och i detta fallet gällde det 1911 magasin 7-skotts

…som jag skrev så har de nog förenklat för sig och satt licenskrav på alla magasin för att slippa fundera på vilka som är licenspliktiga och vilka som inte är det…

Men detta kan givetvis bara Sportec svara på! :wink:

Mvh
Johan B

“Licensfritt betyder att alla får köpa det. Används det sen fel så är det en sak för myndigheterna.”

Nu är det så att en privatägd firma får välja själv vilka de ska sälja sina produkter eller tjänster till, så det är inte upp till någon myndighet.

1 gillning

fick hem ett AW93 magasin i fredags, ingen fråga om någon licens där inte.

Jag tycker man spelar myndigheterna i händerna när man gör egna begränsningar.
Skulle nog bli livat i holken om Polisen skrev in i sin FAP att det numera är licens på licensfria saker :upside_down_face:

Tja, det kan ju också vara ett sätt att hålla ryggen fri juridiskt som handlare - vilket ansvar kommer krävas av handlare som av misstag säljer ett licenspliktigt magasin till någon som inte har rätt att köpa det?

Rent tekniskt skulle ju t ex. ett magasin vara licensfritt fram till den dagen någon lanserar ett vapen med tillräcklig längd som det plötsligt kan användas till - över en natt går ett sådant magasin från licensfritt till licenspliktigt och det är ju inte lätt för handlare att ha 100% koll på vad som händer på marknaden världen över…

Att vissa magasin med nuvarande skrivning aldrig blir licenspliktiga är en annan femma, men jag förstår tanken med att förenkla försäljningsreglerna kring magasin och säga att alla magasin man säljer kräver att köparen uppvisar licens. Då har ju handlaren både hängslen och livrem i det juridiska perspektivet.

Mvh
Johan B