Spelar riktmedlens placering på pistolen roll?

Jag har börjat fundera kring att uppgradera min Unique DES-69. Jag vill inte köpa nytt så jag kollar på begagnade pistoler.

Walther SSP verkar ju intressant. Det har ju kommit en ny finpistol från Walther så jag tänker att SSP borde ju sjunka i pris. Jag har läst Pistolskyttens recension.

Det som är underligt med SSP är att siktesbladet hänger bakom pistolen och kornet en bit in på pipan. Varför har dom inte satt kornet längst fram och sedan placerat siktet längre fram? Det ska ju få plats med utkast och annat också.

Jag tänker att det borde vara fördelaktigt med att ha kornet så långt bort som möjligt för att få mer skärpa på målet.

Av någon säkert finurlig anledning är siktbladet placerad nära skytten. Regelverket (max 220 mm visirlinje) medför att kornet inte kan placeras längre fram.

1 gillning

Man kan ju byta det bakre siktet på SSP säkert där av dom placerat det som det är för att man kan göra det utan att ta bort kolven eller skruva sönder halva pistolen samt att hålla sig till max 220mm för visitlinjen.

Förutom att hålla sig inom max. visirlinje så sänker det siktlinjen genom att inte placera siktet ovanpå manteln.

Tack Cuz! Det är ju en rimlig förklaring.