SP20 skjuter dubbelskott

Hej!

Jag har precis fått hem min första pistol, en Hämmerli SP20.

Dess värre har jag redan stött på problem.

Det största problemet: när jag skjuter fram slutstycken går en kula av (detta sker ungefär var 10 gång).

Samt: vid var tredje-fjärde avfyrning skjuter den dubbelskott.

Jag har försökt googla, men har ej funnit svar på vad detta kan bero på. Har hittat en bruksanvisning hur man genomför diverse justeringar, men jag vet inte riktigt vad jag ska kika efter.

Är det bara att skicka tillbaka pickan eller går detta att justera själv?

//K

1 gillning

Jag har aldrig hört om en SP20 som beter sig på sättet du beskriver. Bor du i södra delarna av Sverige så bör du kunna höra med Sportec om de kan tänka sig att titta på den.

För stockholmare med omnejd så skulle jag rekommendera att höra med Karl Olsson om dom kan titta på den.

Min personliga åsikt är att SP20 är en av de absolut mest prisvärda pistolerna man kan äga i dagsläget. Går det att få felet åtgärdat hade jag rekommenderat det över att lämna tillbaka pickan.

Berätta gärna vad som var fel om du får bukt på det. Vore intressant att veta vad som gått snett.

Kolla slagstiftet och slagstifthålet samt fjädern.
Om du torrklickat kan de tagit skada.

Inte van just Hämmerli men det låter som att upphaket är för litet/kort.

3 Justering av hammarens upphak eller släpet i avtrycket från tryckpunkten och tills trycket går av, skruv nummer 15.
Spänn upp hanen justera denna skruv medurs tills hammaren går av, dra sedan tillbaka denna skruv ca 1 varv.
Prova att du har ett säkert upphak, tyvärr är denna funktion lite känslig för kyla, justera och lägg avtrycket i frysen en halvtimme prova igen så att du verkligen får ett SÄKERT upphak.

Hej!

Tack för tipset. Jag provade att justera enligt instruktionen, men det gjorde tyvärr ingen skillnad…

Jag ska ta en kik. Tack för tipset.

Hej!

Jag har kontaktat Karl Olsson. De ska ta en kik på pickan.

Jag återkommer med vad de kommer fram till.

Detta var en mycket tråkig start på skyttekarriären.

Förstår att det är en tråkig start på skyttekarriären men se det från den ljusa sidan. Du får kunskap och erfarenhet. Det kommer alltid att dyka upp problem med pistoler. Ju förr man lär sig felsöka och identifiera problem desto mindre jobbigt blir det.

Jag har haft min SP20 i ca 12 år och den skjuter otroligt bra. Visst har det varit lite strul med den genom åren men varje problem ger en ny lärdom.

Hoppas Karl Olsson får bukt på problemet. Har bara goda erfarenheter av honom.

Lycka till!