Söker första pistol i 22lr kom gärna med förslag!

Söker första pistol i 22lr kom gärna med förslag!

Kul!
Hur mycket vill/kan du lägga på en pistol?
22:an kan vara vettig att investera lite i, då man skjuter oftast med den, billigast att träna med samt brukar ge ett bra andrahandsvärde.
Själv har jag en Feinwerkbau AW93 - utmärkt men mycket dyr.
Kolla runt lite om du har möjlighet och känns på lite olika pistoler, brukar ge en uppfattning om vad man gillar.

Mvh
Christian

2 gillningar

Budgeten är som sagt helt avgörande för vilka pistoler som kan rekommenderas…

Pratar vi “lägsta budget” så kan en GSP eller Unique vara vettiga.

Pratar vi “lyx” för +20 kkr, så finns det många konkurrenskraftiga pistoler från många tillverkare… t ex. Morini, Pardini, Feinwerkbau etc.

Däremellan finns det också ett gäng olika pistoler som kan vara lämpliga…

Sedan kan det vara bra att försöka bena ut vilka grenar du tänker skjuta i första hand. Olika pistoler har lite olika balans etc., som gör dem lite mer eller mindre lämpliga för olika grenar.

Grundrådet är nog ändå att köpa så dyr pistol du kan med din budget och hellre en bra begagnad pistol än en billig “medioker” dito ny, för samma pengar.

Sedan bör du prova många olika plattformar för att hitta den modell som du trivs med - olika pistoler har olika ergonomi och balans etc. och en pistol som lovordas av en person kanske inte alls passar en annan persons ergonomi och preferenser.

Mvh
Johan B

3 gillningar

Jag var i samma situation för några månader sedan, slutade med att jag la handpenning en Unique 69/U. Fick provskjuta hos vapenhandlaren, kändes fantastisk för priset (drygt 6000 kronor i toppskick med vänsterkolv som jag behöver).
Tror Unique (finns äldre som heter 69 och nyare som heter 96) är ett av de bästa köpen med lägre budget. Har bara hört goda saker om dessa av andra skyttar.

2 gillningar

Jag har både en helt ny Pardini SP22 (27000:-)
Och en gammal Model 17 (1000:-) + (anatomisk kolv (2500:-)

Båda skjuter lika bra i precision. Men för snabbare skytte så är pardinin klart bättre, resultatmässigt.

Vad är du ute efter?

Älskar min 22 revolver. Men till standardpistol och Milsnabb passar den inte lika bra som min SP22a

1 gillning

Jag var i samma sits för några år sedan o jag landade i Morini cm 22 eller Benelli MP90 var de som passade mina behov bäst, båda låg på drygt 10 ksek i begpris (såklart beroende på skick o ålder). Hittade sedan en Benelli o jag är mkt nöjd hittills. Jag har små händer så pistoler med mag i kolven funkar inte bra för mig när man ska ha anatomisk kolv.

Hej,

Jag köpte en Ruger Mark IV och är mycket nöjd med den. Skjuter mycket fint och har man behov av ergonomiska grepp så finns det att köpa.

1 gillning

Har en Unique Des 69 som jag tänkt avyttra om de skulle vara intressant.