Småviltstudsare eller precisionsgevär Målskytte? Vad börjar man med?

Hej,

Jag är aktiv pistolskytt och har nyligen gått med i en gevärsskytteklubb då jag vill börja med Fältskytte Gevär i .22LR.

Har börjat överväga vilket gevär man ska börja med men blir osäker på vad jag ska fokusera på.

Efter sökningar på nätet och reviews på youtube så verkar CZ 457 och Tikka T1x sticka ut som bra gevär med god precision, men min fråga är hur de står sig mot begagnade precisionsgevär som t.ex. Anchutz och FWB.

Jag hittar tyvärr bara ett begränsat utbud på begagnatmarknaden och för att hålla en någorlunda budget så lutar det just nu åt en ny Tikka T1x eller CZ457 LRP eller MTR.

Frågan är bara om det är bättre att invänta ett begagnat precisionsgevär, eller börja med en billigare “småviltstudsare”? Finns det några framstående nackdelar med de “billigare” .22lr gevären jag nämnt ovan?

Om någon som skjutit lite olika 22lr gevär och kan ge lite input skulle vara mycket uppskattat.

Optiken vet jag att man inte ska snåla på.
Kraven jag har utöver precisionen och ok trycke är att det ska vara magasinmatat.

Mvh
Ola

Gamla Anschütz .22 LR brukar skjuta helt suveränt och inte kosta mkt. Leta efter en sådan med 54-mekansimen och du hittar inget bättre. De har gjort otaliga varianter för både jakt och sportskytte så du borde hitta ngn som passar dig. Mitt tips.

1 gillning

Jag skulle ta CZ 457 med “tjocka” pipan med rätt ammunition så skjuter dom “hål i hål” och den är inte särskilt dyr .

1 gillning

Inget fel på Tikka´s precision.
Det finns en Sako på auktionet.com (snobbigare än Tikka :grin: )

1 gillning

Ok, tackar! Då ska jag kika lite på dem också.

Jag har en Anschütz 1415-1416 med en fin Buschnell 2,5-16 x 50 belyst på, om det kan vara intressant. :slight_smile: