Skyttekrav

Något som oftest har slaget mig,är i sportskytte/foreningerock det att få vapen tilstånd(pistol)tex utt från krav om point.osv,är när enn person vil ha jagtlicens,skal man bestå Jäger examen,ock sen är det fritt frem,i ock for sig inget krav,efter detta,inte nogot med krav om aktivitet i en klub ell lign,jagtbössan, kan stå länge i mörket,sen utt ock skjuta,det som är lagligt att nerlägga,?.mens vi som är mycket aktiva altid skal prästera point,for att få lov skjuta ock inneha vapen licens,det känns lite konstigt,for i min verden händer där oftest olycker i samband med jagt…bara enn tankegång…

Sådärja, nu kommer det bli 5 årslicenser på jaktvapen oxå :grin:

1 gillning

Ja det är vel chancen,höhö

Tror att allt faller tillbaka på vapenlagen och dess förarbeten, där man anger att enhands- och automatvapen anges som särskilt farliga och därför behöver kontrolleras hårdare än andra vapen som ”bara” är ”farliga”. :roll_eyes:

Mvh
Johan B

2 gillningar

I enn you tube video,säger enn American sanningens ord,if you wanna face a thief,dont bring a hand gun,use a pumpgun,you will hit target,never never bring a hand gun,its bullit by bullit,but with a pumpgun or similar youl hit,ock i min verden är den typ av vapen långt mer använd bar i kriminel syfte.så derfor undrar jag mig över tankegången,i sverige.också i Danmark,for så vitt resten av Europa for hadde det varit så ,att succesraten var bättra med handvapen,ville långt fler hadde använt en Glock ell cz på jagt

Bra tänkt,

Båda ja ock nej i mine tanker,kan vara så tänkt med farligheten,men tänk på denna ene sak,om det nu var bättra med farligheten på tex handvapen,varför går man så inte i krig med et handvapen,men man blir uttrustat med enn riffel…type 7,62 ell5,56…

Det är nog olika aspekter men “farlighetsklassningen” gäller som sagt både enhandsvapen OCH automatvapen (dvs. “militära vapen”)!

Sedan är ett enhandsvapen lätt att bära dolt för de som har för avsikt att hitta på något “dumt”…

Du måste nog vända på hela ditt tankesätt:

Det är förbjudet att inneha vapen i Sverige!
Kan du påvisa ett starkt behov av att ha ett vapen och kan visa på att du är “skötsam”, så kan du få dispens från förbudet = få ett tillstånd (“licens”) att inneha vapen.

För enhands- och automatvapen krävs “synnerliga skäl” för att få tillstånd enligt vapenlagen - en skrivning som går tillbaka till 1934 och som ursprungligen syftade till att försvåra/förhindra bildande av olika milisgrupper - dvs. olaglig kårverksamhet.

Mvh
Johan B

Ja der är nok många aspekter i vapenlovgivningen.men uttlagt här i tankeboxen,var mine tanker först o fremst den med att man som så kallad Jäger,kunne köpa mycket så kallat farliga vapen,(vapen är kun farlig i handen på fel person,)jag vet,såklart,men att man kan köpa store kraftiga vapen med enorm träffsäkerhet bara pga et bestået Jäger examen versus os sportsskytte entusiaster som skal prästera ock vara in present på en bana ock i forenings regi är ju lite konstigt med tanke på månge jägare som oftest inte är aktiva i årevis,lämnar en del,jag tycker där fattes ett lovgivningkrav i parallel med sporsskytte,for hvem kan se om enn person är “vettig” bara fordi han har jagtlicens,tankespin

det märks att du inte sysslar med jakt - för då skulle du veta att alla jaktlag ställer krav på godkänt skjutprov på älg mm varje år.

1 gillning

Man måste inte vara med i ett jaktlag för att jaga. Och inte alla jaktlag ställer specifika krav.

2 gillningar

Jamen det har du da ret i,jag sysler inte med jakt,men en skytteprov.om året ,gör ingen mand vettig till att inneha vapen,for med den långa tid utan enn form for vittne/kontrol med om manden är vid sine fulde fem,altså i den verden jag lever /jobbar, psykiatrin,kan där hända mycket med enn persons sind på ganske få måneder,mens jag faktisk tränar ungefär2xi veckan holder alt i form, samtidigt som foreningens medlemmer kan se om man är rask,nok till att innhave vapen…det är det som är escensen i mine tanker

Nej ock det är ju tanken att där är alt for lite kontrol med jagtvapen versus det store krav som finns med handvapen(som jag faktisk tycker är bra,det bara undrar mig att man inte har (nästan samma lovgivning på köp av jagtvapen,altså du kan med en jägarexamen i handen gå rakt ind ock köpa precis det du önskar,mens med sportsskytte,skal där foreningsintyg till för du kan bli godkänt,plus du har enn vis form av krav på at du kan skjuta bra…osv.plus att du hvert enda gång skal godkännas av polisen(hvilket också är bra)

Du måste fortfarande söka licens hos polisen för jaktvapen, så det är inte bara att gå och handla.
Och precis som för alla andra vapenägare så har polisen full koll på vilka jaktvapen som finns licens på.
Att införa 5-årslicens på jaktvapen ger absolut inget annat än en extra meningslös och kostsam byråkrati som tillför absolut ingenting.

1 gillning

Tack för mailen…men det handler mere om den manglende kontrol med jägare,på samma fot som sportsskytte föreningar har med deres medlemmer,hvor man ser dom ofte,således att man der du är vettig,jagtvapen är like farlig som enhands vapen,jag bara undrar mig,att man kan inneha vapen uten en egentlig kontrol,med hvem ägeren är.(vettig)ock inte minst att man bara har enn årlig älgprov ,i sportsskytte skal man prästerna guldmärke,osv,mens man faktisk ingen kontrol har med jägare,om du fortfarande är "normal"i sportskytte regi är man ofte i klubben ock folk ser hvem du är.ock kan bemärke om du är forandret.