Skyddsglasögon ovanpå vanliga glasögon?

Är det nån som har tips på bra skyddsglasögon (helst ballistiska) som man kan bära ovanpå vanliga glasögon?

Jag har begränsad erfarenhet av detta eftersom jag enbart bär skyddsglasögon. Men kombinationen låter knepig. Speciellt om du ska ha hörselkåpor. Jag kan inte minnas att jag har sett många (om några) skyttar med denna kombination. Varken på civila skyttebanor eller i försvarsmakten. Däremot vet jag att några har skaffat sig slipade(?) skyddsglasögon med styrka.

1 gillning

Kanske finns något här som passar. :nerd_face:

1 gillning

Jo, inom försvarsmakten använder vi typ skidglasögon

Jag hade denna kombination ett tag:

Det funkade ok, men jag skulle nog egentligen inte rekommendera det om man inte prompt vill ha utbytbara färger på sina glasögon. Det största problemet jag hade var att två glas gav dubbla reflexer i många lägen och att den inre insatsen immade igen när gubbkroppen skulle röra på sig. Också lite vanskligt att hitta en optiker som ville sätta “sina” glas i en annan ram, det var mycket “på ditt eget ansvar om de går sönder” och kostade ju en slant.

Nu kör jag slipade glas i “riktiga” skyddsglasögon. Lite dyrare, men mycket trevligare.

1 gillning

Tack alla för bra tips!