Skidskytteammo

Är det en befängd idé att använda skidskytteammo i match pistolen under vinterträning?

Nej. Den kommer gå bra.

Funktionsmässigt kommer det att funka som sagt och troligen kommer precisionen att bli bra också - biathlon-ammo brukar dock vara ganska dyr…

Sedan är det en annan fråga om du behöver sådan ammo för att vapnet ska funka bra.
Testa med den ammo du brukar använda och om den funkar finns det kanske inte så stor anledning att byta.

Mvh
Johan B

Det är ju just om det skulle vara minusgrader jag tänker. Är det någon som tänkt tanken eller jämfört? Misstänker att det finns en anledning till att de har speciell ammo…

Främsta skillnaden är att smörjmedlet på kulorna är anpassat för lägre temperatur.
Vissa hårda kulfetter som är paraffinliknande kan bli väldigt hårda om det är kallt - dock har inte alla kulor den typen av smörjmedel…
En del ammo-tillverkare påstår även att krutet i sådana patroner är av en mer temperaturokänslig sort, men jag tror personligen att i en så kort pipa som hos pistoler, är nog skillnaden i utgångshastighet väldigt liten mellan plus 30 grader C och minus 10 grader C.

Så prova om din vanliga ammo blir “kinkig” när det blir kallt.

En del torkar av kulfettet med en trasa fuktad i fotogen eller lacknafta för att slippa det problemet. De som jag har pratat med som gör så, säger att det blir kvar tillräckligt med smörjmedel på kulan ändå. Om det påverkar vapnet negativt i form av t ex. blyavlagringar i pipan ska jag låta vara osagt.

Jag har skjutit en del Lapua Polar Biathlon i pistol och de fungerar ypperligt även när det är varmt ute. Men de kostar fläsk… :wink:

Mvh
Johan B