Sikta med ett eller två ögon

På en träning inför en fälttävling så började jag testa med att skjuta med båda ögonen öppna, precis som när jag skjuter med långbössa. Fick både positiva och negativa resultat. Upplevde det som lättare när målen var närmre men svårare när det var längre till målet alt mindre mål. Någon annan som testat alternativt skjuter med båda ögonen öppna? Har inte vågat testa skarpt på tävling ännu.

Jag, och alla i min klubb skjuter med båda ögonen öppna. Om man får problem med fokus är det bättre att skaffa ”skygglapp” än att blunda med ena skulle jag säga.

Tror det är vanligast att ha båda öppna. Att knipa med ett öga är ansträngande i längden. En del kan “koppla bort” ena ögat även när det är öppet, men kan man inte det får man använda skygglapp. Jag kan, men använder skygglapp ändå. (Även “bortkopplingen” kräver lite ansträngning så när man börjar bli trött tenderar man att tappa det.)

Det här är ganska intressant faktiskt. Har skjutit pistol i 8 år och kan inte direkt påminna mig om att jag noterat att de andra omkring mig skjuter med båda ögonen öppna. Det är någon enstaka tävling som jag sett skyttar med skygglappar. Dock noterat att det är vanligt med skygglappar i luftskyttet men inte krut.

Ska definitivt testa mer skytte med två ögon. Förslag på bra skygglapp?

Jag blundar med vänster öga (är högerskytt) men det är för jag har ett dominant vänsteröga. Så om jag har båda ögonen öppna så ser jag bara sidan på pistolen, inte siktet.

Om vänster öga är dominant så är det detta som du ska titta med, är själv vänsterskytt med höger öga som är dominant.
Försöker att lära mig att titta med bägge ögonen öppna, men siktar då fortfarande med det öga som är dominant.

Ja vid skytte med stödhand kan jag få det att fungera, fast utan stödhand så blir det väldigt konstig vinkel på huvudet för att få siktet framför vänster öga.

Tycker jag iaf.

1 gillning