Sig sauer p320 x-five

Någon som har erfarenhet av denna??
Funderar på att införskaffa en sådan som A-pang och tar tacksamt emot erfarenheter och synpunkter. Ska naturligtvis klämma/känna och prova innan köp men inte alltid man hinner få en korrekt uppfattning utan lite hjälp på traven från mer erfarna skyttar :slight_smile:

1 gillning

På vilka sätt ska du skjuta med den?
Precision, fält, dynamiskt, för skojs skull?

Går i samma tankar.
Jag tänkte ha en till fält.
Sig ska precis börja tillverkningen av P320 X-five Alpha i Tyskland. Greppmodulen verkar vara i stål och påminna om Shadow 2. Finns inte på Fondprodukters hemsida, men har börjat dyka upp på handlares sidor.
Har läst om produktion i mars och att de kommer till Sverige i juni-juli.
Försökte få mer info av Merkle tuning, men det är bara 3 personer som jobbar i Sigs fabrik p.g.a Corona, så den kan säkert bli försenad.

1 gillning

Det är mest fält som är tanken till att börja med.
Vi har ett par klubbtävlingar i precision för A-vapen som jag naturligtvis också ställer upp i om jag har en pistol att tillgå :slight_smile:

1 gillning

Testade och jämförde med en glock 17 samtidigt. Den kändes lättare än glocken trots att den är tyngre. Skulle säga att den kanske har något bättre balans. Trycket är även bättre än Glocken, mer direkt och inte lika svampigt. Men inte helt övertygad om den är värd ca 5-6000 mer än en vanlig glock för så mycket bättre är den inte.

1 gillning

Nu kommer jag antagligen få skit för det här men att jämföra en pistol med Glock är väl inte riktigt ok om det handlar om nåt annat än dynamiskt? Om den ska användas till fält och A-precision så ska man väl jämföra med en Shadow 2:a eller liknande och inte en Glock.
Visst går det att skjuta precision med en Glock också men man hamnar ju inte på den övre halvan av resultaten.

Ingen skit härifrån :+1:
All input är värdefull och rolig att få…

Oj vilket påhopp. Jag jämförde med en glock för det var det som fanns till hands.

Hej jag har köpt en begagnad, ett helt fantastiskt vapen och både bära och handha samt skjuta med. Jag tycker personligen att trycket är lite tyngsta laget, man får en känsla av att det “hackar/går trögt” efter tryckpunkten jag har rengjort och provat med diverse grejer men inget verkar hjälpa. Jag har fått tipset att polera men tar jag bort manteln så finns samma känsla kvar. Jag har nu beställt ett nytt trycke från USA som skall minska trycket till 4pound. Nästa steg är att hitta någon som byta ut delarna. Finns det någon i närheten av Gislaved som har skruvat med sig sauer från dom gärna höra av sig till mig.

2 gillningar

Jag förstår, inte meningen att verka dryg men det är två ganska olika pistoler. Det hade nog varit mer jämnt om man hade testat 320´n mot en CZ Shadow 2:a.

@Bann
Är det en Sig sauer p320 och Apex delar så finns det bra instruktioner på tuben. Jag har själv slängt i forward set trigger bar och en flat curved trigger. Inte särskilt svårt men fjädern kan va knepig.
Trycket blev bättre men har nog inte slitit in det tillräckligt än för att jag ska vara helt nöjd. :slightly_smiling_face:

Den har ganska stor kolv så har du små händer kommer du inte att uppskatta ett annars väldigt trevligt vapen. Finfint trycke i regel. Har kollega som hade problem med utkastaren på ett nytt vapen men det bytte Sportec utan knorr. Fungerade felfritt efter det. Tuggar i sig all sorts ammo.

1 gillning

Bestämde mig för att slå till och skickade in licensansökan på skärtorsdagen och betalade handpenning hos handlarn. Idag kom licensen och jag löste ut pistolen. Har bara skjutit precision ikväll och skruvat in siktet men är riktigt nöjd så här långt.

1 gillning

Kul.
Kan du ta några bilder på pistolen och lägga ut här?
Skicka som PM annars, jag är nyfiken hur den ser ut “live”.

Jag har ganska ” medium” storlek på händerna och greppet känns riktigt bra.
Kornet är ganska smalt men det fungerade över förväntan.

2 gillningar

Tack!
Ser fin ut, man kanske skulle sälja sin Shadow 2´a och köpa en sån istället…

1 gillning

Är stommen fortfarande i plast eller är det metall?

Stommen är fortfarande polymer. Tror att Alpha modellen kommer att ha aluminiumstomme…

Byta stål mot plast? Nej! :laughing:

Har du fått hem och monterat ”kittet”?
Vilket kit beställde du och varifrån. Är lite sugen på att beställa ett Apex eller Graygun kit till min men vore kul att höra lite hur det gått för dig.