Sig Sauer p220 Legion 10mm

Hej alla. Är helt färsk här på forumet och har precis påbörjat min pistolskyttekarriär, snöat in stenhårt på ss p220 legion i 10mm auto, men hittar ingen handlare i sv som verkar sälja dessa… Någon som har koll och vet någon??

Är det skitsvårt att importera själv eller ska man be en handlare som handlar Med Sig ?? Nu när jag läser vad jag skrev så känns det ju som om att det kan bli mkt lättare…

Är din tanke att ladda ner 10mm auto så långt det går eller varför har du annars snöat in dig för 10 mm när vi pratar tävlingsändamål?

Sig Sauer gör absolut fina vapen med ergonomisk kolv och bra precision men ska du tävla så är nog 9 mm att föredra rent praktiskt. Alternativt .45 acp.

Vad är din tanke med tävlandet rent prestationsmässigt och vilka grenar har du tänkt tävla i?

Så klart nerladdat isf :slight_smile: Fält och Precision. Ev dynamiskt om man lär sig tygla rekylen… å kanske springskytte :)…

Kollat mkt här och var på nätet å det verkar vara en riktigt gediget byggd picka.

Instämmer i kören…

Tolkar det som att du inte än har eget A vapen…

Om så är fallet…som första A vapen, satsa på valfri märke/modell i 9mm.

För min del så är det den kalibern jag väljer att skjuta med mest inom Nationellt… dels för att det är en grovkaliber…dels för at den är ekonomisk förhållande til alla andra uddakalibrar.
Är man nörd entusiast så vill man ju skjuta så mycket som möjligt & då är det trevligare att varje plugg kostar drygt 2kr st istället för >5 kr st.

Efter att du värmt upp dig på din 9á… då kan du ju skaffa ett andra A vapen i 10mm eller vad du vil ha iom att din första 9á kommer att fortsätta att vara den som används för mängdskytte.

Beställa från USA med Svensk handlare går ju…men, dyrt som f-n med alla US avgifter, fraktkostnad, Svensk Handlares del av kakan & Svenska Statens pålägg av skatt på totala beloppet av importen… samt att det kommer att bli många månaders väntan på leverans.

Om 45 acp hade kostat samma som 9mm så hade jag alla dagar i veckan valt den för Nationellt skytte…men, så är ju inte fallet… speciellt som jag inte laddar själv.

Haha… Alltid lika gött att få verkligheten serverad :wink:

Får skrota den tanken och börja kika på vad det finns för roliga 9or i svenska butiken…

Skulle rekommendera att du provskjuter en 10mm Auto innan du går vidare i din tanke på att skaffa en…den är inte snäll i rekylen!
Se den som en .357magnum för automatpistol - för de kalibrarna har ganska snarlika prestanda och rekyl.
Frågan är om du kan få till en tillförlitlig laddning genom att ladda ner 10mm Auto i en automatpistol. Risken är nog stor att du då lätt får funktionsfel/eldavbrott!

FBI antog 10mm Auto som sin tjänstekaliber i mitten av 80-talet, men övergav den ganska snabbt efter några år då den ansågs för svårskjuten pga. rekyl och knall - de flesta FBI-agenterna klarade inte av den kraftiga patronen och de blev skotträdda, vilket resulterade i att de inte klarade av att träffa sitt mål…då spelar det ingen roll om verkan i målet är väldigt bra, man måste träffa det först… :wink:
Ur detta kom den “nedbantade 10mm Auto”; dvs. .40S&W som är betydligt mer lättskjuten än 10:an pga. lägre rekyl. .40S&W-patronen blev å andra sidan en rätt stor succé pga. bra prestanda och rimlig rekyl.

Sedan kommer som sagt problemet med hylsor/kostnad - att skjuta .45ACP är i det sammanhanget “a walk in the park” även om det svider när man ska försöka skaffa 45-hylsor numer…jag skjuter själv .45ACP i nationellt och tycker den är väldigt trevlig på många sätt - mer total rekyl än en 9:a, men rekylen är mer långsam och behaglig i sitt förlopp och inte så snärtig som 9mm Luger.

Men grundtipset har du redan fått: satsa på en 9:a som första A-vapen, sedan kan du skapa dig en bild av vad du vill köpa i nästa steg. Men undvik de billigaste “tjänste-vapnen”, för de är generellt svårskjutna och risken är stor att du får dåliga resultat och därför tappar gnistan i A-skyttet!

Mvh
Johan B

Om du verkar vara inne på Sig Sauer så för all del titta på P226 som är motsvarigheten för P22-serien fast i 9mm. Sedan finns ju de trimmade sportmodellerna av samma modell som betecknas X-five (5 tum) och X-six (6 tum). De senare brukar finnas från runt 15-16 000kr och uppåt men är du intresserad av en mer simpel i ‘‘tjänsteutförande’’ så finns ju även de om du istället bara tänkt trimma trycket själv.

En jag känner fick nyligen en P226S (föregångare till x-five/x-six) och de är väldigt ergonomiska som sagt. Fast denna modell liksom standard har väl en piplängd på dryga 4,5 tum men siktlinjen är ändå inte så kort för det.