Shotlytic - Ny iOS app för resultat och analys i precisionsskytte

SPSF Skjuthandbok M.6.4 säger 10 skott per serie.

Har tänkt att lägga till en påminnelsefunktion för underhåll med historik per pistol. Tänk er en servicebok med intervaller som för en bil fast med antal skott/tid istället för km/tid. Känns följande relevant och rimligt?

Finkaliber
500 skott
Dra pipan
Smörj glidytor

1000 skott
Rengör pistol
Kontrollera skruvar

5000 skott
Rengör magasin
Kontrollera magasinfjäder
Byt rekylfjäder
Kontrollera extractor
Kontrollera buffert

10000 skott
Byt magasinfjäder
Byt extractor-fjäder
Byt buffert
Kontrollera slagstift

Grovkaliber
500 skott
Dra pipan
Smörj pistol

1000 skott
Rengör pistol
Kontrollera skruvar

5000 skott
Rengör magasin
Byt rekylfjäder
Kontrollera extractor
Kontrollera magasinfjäder
Kontrollera låsytor

10000 skott
Byt magasinfjäder
Byt slagstiftsfjäder
Byt extractor-fjäder
Byte av småfjädrar

Revolver
500 skott
Rengör cylinderfront
Rengör cylinder
Rengör forcing cone
Dra pipan

1000 skott
Smörj mekanism
Kontrollera ejector rod

5000 skott
Kontrollera timing
Kontrollera låsning
Kontrollera cylinder gap

10000 skott
Byt returfjäder
Kontrollera slagstift
Byt huvudfjäder

Luftpistol
1000 skott
Dra pipan
Kontrollera skruvar

5000 skott
Smörjning
Kontroll av packningar

10000 skott
Byte av O-ringar / tätningar
Kontroll av regulator (PCP)

24 mån
Full service / tätningar
Trycksystemkontroll

Precis som med bilen så skulle jag lägga in nåt i stil med:
“Efter 10000 skott eller 12 mån”

Även om skjuter färre skott under ett år så skulle jag rekommendera en storrengöring efter 1 år ändå.

Varför vänta?

1 gillning

Tanken är att det ska finnas ett fördefinerat serviceschema med rimliga intervaller som användaren kan välja, alternativt justera intervallerna eller skapa egna servicescheman med egna intervaller.

1 gillning

Års service skulle jag kunna lägga till!

1 gillning

Som nybörjare uppskattar jag denna app. Att enkelt bokföra sina serier och analysera progress är jag mest intresserad av i nuläget.
Stort tack till @Shotlytic för utveckling

Tack Frazze!

Hittade ännu en lucka i vad som går att registrera, nämligen tillämpningsserier enligt SPSF regler för pistolskyttemärket respektive mästarmärket. Har jag missat något? Om du lägger till detta, tänk då alltså på att det finns olika tidskrav beroende på vilken nivå man skjuter för (brons silver guld mästare).

Har funderat på om jag skulle kunna få till så att användaren ska kunna låsa upp medaljer men det blir snabbt svårt (undantaget pistolskyttemärket) då det bygger på en lång historik med många år av data.

Har du några tips eller tankar här?

Version 1.12 med ett antal större nya funktioner är nu ivägskickat till Apple för validering med följande uppdateringar:

• Underhåll & service: Håll dina pistoler i toppskick med smarta påminnelser baserade på antal skott eller tid sedan senaste underhåll.
  • Flexibla underhållsscheman: Välj mellan fördefinierade scheman utifrån pistolklass eller skapa helt egna rutiner anpassade efter dina behov.
  • Anteckningar: Skriv och spara anteckningar från varje skjutpass.
  • Molnsynk för alla: Smidig synkronisering via CloudKit, nu tillgänglig för både gratis- och Pro-användare.
  • Redo för framtiden: Utökad databas som möjliggör kommande funktioner.
  • Förbättrad upplevelse: UX-förbättringar och buggfixar för en smidigare och mer pålitlig app.

Till efterföljande version 1.13 har jag planerat följande:

• Möjlighet för användaren att ställa in poängnivå per gren för när kameran ska triggas och inte bara vid guld för precision.
  • Ändra luftpistol till 10 skottserier och inte 5 som idag.
  • Lägga till PPC och Fält som grenar.

Jag uppskattar verkligen appen men det verkar som att ”rabatten” på guldserier för oss gamlingar inte funkar för mig? Spelar ingen stor roll egentligen.
/Tomas

Vet inte om du har sett såna A4 som man kan fylla i med rutor att kryssa i för alla olika krav som uppfylls för de olika märkena. Det hade varit fint att ha ett sådant i appen, och gärna då att det auto-populerar allt eftersom man uppfyller kraven. Vissa saker måste användaren fylla i själv (“standardmedalj brons precisionsskytte, check”) men t.ex. kan 48or i precision C kryssa i rutan för mästarmärket guld automatiskt. Jag inser såklart problemet med att veta vilken nivå användaren är på, men det kanske går att hantera genom att helt enkelt räkna alla nivåer.

Kul att höra att du gillar appen!

Det borde funka men vilken version kör du 1.11? Vet att det var problem i en tidig version.

Har du fyllt i ditt födelsedatum i profil samt kryssat för åldershandikapp i inställningar?

Om svaret ja så får du gärna skicka ett mail till support@shotlytic.app eller meddelande här med printscreens på ange poäng, profil samt skytteförbundsregler i inställningar.

1.10 kör jag, jag testar att uppgradera. Annars mailar jag.

/Tomas

1.12 släpps idag så där jag gjort en del databasändringar så det kan vara bra om du exporterar din data som en backup om du hoppar från 1.10 till 1.12.

Var tyvärr en bug som smugit sig in koden. Tack för buggrapportering Tomas!

Buggen är nu korrigerad och kommer med i nästa release (1.13).

Det var så lite, Andreas. Jag är tacksam för att du ordnar en bra app och imponerad över snabb korrektioner.
/Tomas

Tycker det låter som en intressant funktion. Inte helt enkelt men tror att det skulle kunna vara värdefull funktion framöver. Återkommer för att bolla idéer när jag börjar jobba på det.