Shadow eller shadow 2?

Hej på er!
Jag är ny inom detta & kikar efter min första 9:a. Har fastnat för:

CZ 75 SP-01 SHADOW 9 MM
Eller
CZ Shadow 2.

Jag förstår självklart att 2:an är en bättre & mer uppgraderad modell men för mig är det även en kostnadsfråga.
Gör jag bort mig helt och hållet om jag köper en shadow, ni som ägt, äger en sådan.
Kan ni rekommendera mig att köpa en sådan? Eller bör jag välja en 2:a?

Stor tacksamhet till er som orkar besvara & tipsa mig.

Med vänlig hälsning, Niklas

Prisskillnaden är så liten att det inte är en faktor. Enda anledningen att välja 1 är om man föredrar den lägre vikten. 2an är bättre på allt.

1 gillning

Jag köpte en 1’a lätt begagnad för 6000:- för 4 år sedan, bytte till lättad slagfjäder och rekylfjäder, nytt korn o sikte samt konverterade till singelaktion, har skjutit 25000 sedan dess och den skjuter kanonbra fortfarande, skjuter lite precision men huvudsakligen fält, har aldrig vapenfel.

Jag har känt på tryckena på 2’or och ingen är bättre än min…

Ev fördel med 2’an är vikten och en halv tum längre pipa/visirlinje MEN om jag ska byta så skulle det vara en sig x6 eller partini gt 45 i 9mm för att få vikt och visirlinje men då kostar det en hel del.

Hoppas det kan vara till hjälp!

1 gillning

Ett bättre alternativ om man vill gå dyrare än shadow 1’a är,
https://www.sportec.se/produkter/vapen/pistoler/pistol-cz-75-tactical-sports-orange-a-vapentryck-9-mm

1 gillning

Var i samma situation här om året.
Klämde och kände på massa pistoler, hade budget på 20-25k för pistol + ev växelsats så det satt inte i priset.
fastnade för Shadow 1
Funderade på en 2:a, men den kändes onödigt grov och tung i greppet.
Så det vart en fabriksny 1:a med växelsats.
har inte ångrat mig en sekund. Har inte moddat nått ännu, men ska kanske ge mig på att polera lite på trycket vid nästa vapenvård.

1 gillning

Jag föredrar 1an. Jag ser ingen direkt fördel med siktet som man ändå bara kan justera i höjdled på 2an, men en stor nackdel med det är att man inte får skjuta PPC SSA med den (bara fasta sikten).
Vikten kan för all del både vara en fördel och en nackdel, men för egen del tycker jag vikten på 1an räcker. Trycke osv borde vara samma lika, det är nog större skillnader i variationer mellan individer av vapen än vad det är mellan modellerna.

1 gillning

Läsvärt
https://www.pistolskytten.com/post/cz-sp-01-shadow-mycket-pang-för-pengarna

2 gillningar

Skillnaden mellan 1:an och 2:an är marginell anser jag. Men man kan göra fynd på begagnade 1:or, då alla måste ha det nyaste och flashigaste…
Ang trycke, så kan man med fördel byta till CZ competition hane på både 1:an o 2:an.
Det gör väldigt mycket för trycket.
Var lite försiktig med att byta fjädrar om du ska skjuta nationellt, för det är väldigt lätt att komma under min-vikten.

1 gillning

Som de flesta skriver är det inte allt för stor skillnad, 2 väger lite mer men en del tycker att 1ans grepp passar dom bättre.
Hottar man en 1a till bra pris tror jag det är ett bra köp, har du möjlighet så känn på båda för att se hur dom känns.

1 gillning

Hej!
Skulle om jag kunde testa båda.

Har en SP-01 och den har aldrig krånglat.
Skjuter IPSC (dynamiskt) och nationellt me den.

Största skillnaden tycker jag är greppet, org gummigrepp på sp-01 är riktigt bra. Passar mig bättre och är skönare än alugreppet på shadow 2 enligt mig.

Mvh

*edit, såg jag var sent ute :grin:
Vad blev det?