SÅLT! Hensley & Gibbs fyrhåls gjutblock med originalhandtag/”tång”

Kaliber: 38spcl./357magnum mm. (.358” från gjutblocket enligt H&G)

Kulvikt (angiven av H&G): 148gr

Kulform: Wad Cutter (WC) button nose

Kulmodell/”modellnummer”: #50

Material: ”Mehanite” – en speciell typ av gjutjärn.

Skick: Begagnat i mycket gott skick, kaviteterna felfria, i övrigt vissa små bruksmärken men utan defekter, skicket är väldigt bra med tanke på åldern. Rätt omhändertaget är det närmast outslitligt – blir arvegods i flera generationer om man vill… :wink: Se bilder för skick!

Märkt: Hensley & Gibbs, San Diego California = tillverkat mellan 1941 och 1964.

Mycket välskjutande klassisk målskytte-kula, men kan givetvis användas även för andra ändamål, ska tydligen ha god effekt i småvilt pga. den stora plana toppen på kulan enligt flera skytteforum i USA.

Hensley & Gibbs kräver ingen närmare presentation utan är välkända i kulgjutarkretsar och benämns ofta som ”gjutblockens Rolls Royce” – de tillhörde marknadens absolut bästa gjutblock (de bästa enligt många), men tillverkas tyvärr inte längre då de stängde sin verksamhet när Wayne Gibbs till slut gick i pension 1999. :frowning:

Priserna på H&G-block har stadigt stigit de senaste åren och kommer troligen att fortsätta göra så framöver, så om man inte misshandlar blocket kommer värdet troligen att öka med tiden.

Säljs med visst vemod för att jag inte använder gjutblocket (då jag har fler gjutblock som jag har tagit fram laddningar till och inte gjuter så mycket 38/357-kulor längre) och tycker därför att det är bättre att någon får nytta av detta fina gjutblock i stället för att det bara ska ligga oanvänt i mitt skåp i förrådet… behåller jag det kommer jag sluta som en samlare av Hensley & Gibbs-gjutblock… :wink:

Pris: 1900 kr inklusive frakt inom Sverige (kostar numer generellt drygt 200 USD på Ebay i USA när de dyker upp och då tillkommer frakt och ev. tull och moms).
SÅLT!

Har skickat dej PM, samma som bältesspännet!

//Göran