Sälja av garderob med Heym mm (slutfört, mod kan radera)

Hej!
Skall hjälpa min svärfar att avveckla garderoben och skulle vara enormt tacksam för alla tips om prissättning. Själv pysslat med sportskytte i 25 år men inte en susning om jaktrelaterat men är den som kommer få administrera försäljning då han inte har hälsan. Behöver inte krama ur sista kronan men vill inte bli helt fintad. Han har vårdat allt ömt är i gott skick. I nuläget inte tillgång till bilder utan bara kopior på hans licenser.

Stort tack för era kommentarer!
Henrik

Kulgevär: Heym SR30N 30-06
Carl Zeiss Varipoint V 1,5-6X42T

Kulgevär: Anschutz 1416 .22lr
1,5-4X20 Nikko Stirling

Kombi: Viking Arms 12/7,57R
Aimpoint 9000SC

Hagelbock: Miroku M 7000 12G

1 gillning

Kanske kan bistå med lite hjälp.

Viking arms kombi köpte jag privat precis för 2500:- i samma kaliber med endast öppna riktmedel. Med ca 30 skott 7x57r till i mycket gott skick. Troligen bra pris då jag köpte den snabbt när den kom ut på blocket, och han hade ytterligare en eller två intressenter på den i kö även om annonsen togs bort samma kväll.

En anchutz 1415/16 (något äldre än hans) köpte jag hos handlare för 3000:- för några år sedan, bra skick bortsett från att lacken på kolven flagnat lite.

Nikko stirling är ett billigt sikte, har ett 1-4 jag köpte för 700:- till 22an

Aimpoint 9000 sålde jag för 2000:- för 2 år sedan.

Hoppas det är till hjälp.
Mvh

Ett litet tips är att titta på vapenauktioner för få en prisbild.
Ex,:

Tack till er båda för konkret tips och förslaget på var jag kan gräva mer. Om ni var i min sits, skulle ni satsat på rubbet till en handlare eller auktion? Tyvärr inte möjlighet att köra styckvis på Blocket

En intresseförfrågan här på forumet kanske kan ge en eventuell spekulant.
Miroku hagelbock är ingen dålig bössa och borde inbringa 6-10 000:- och Anschutzen åtminstone runt 5 000:-, beroende på skick. De andra två vet jag ingenting om.
Tror även att en handlare kan ta in dem och förmedla försäljning, eventuellt kan en auktion ge mer.
Allt beror på tillgång/efterfrågan och tid.
Personligen skulle jag forska lite mer i prisbilden och lägga ut dem till försäljning.
Kanske inte Blocket, men har bekanta som gjort “bra” affärer på älgstudsare där.

Tack! Tänkvärt och uppskattat, tror du har helt rätt. Skall lägga lite tid på att ringa in ett rimligt spann samt fotografera. Sen får jag se till att spekulanter är införstådda i att möjligheter till att titta/prova är begränsat men att det återspeglas i pris. Ha en fin dag!