Såld - Sig Sauer P320 – M17 + Romeo 1

Sig Sauer P320 – M17 med Romeo 1 Rödpunkt + DAA PDR Pro-II Hölster

P320 med manuell säkring, Romeo 1 Siktet är uppborrat i hålen för skruvarna för att få plats med M4 skruvar vilken pistolens mantel är fräst för från fabrik.

Pistolen har gått ca 6700 skott och nyttjats främst för IPSC Prod Optics.

Följande ingår/är monterat just nu:

· Romeo 1 rödpunktsikte med skyddshölje i metall. (siktesplatta med öppna riktmedel finns)

· Svart Wilson Combat grepp/stomme (original M17-grepp i FDE ingår)

· Armory Craft volframvikter i greppet

· Armory Craft sport take-down lever (original ingår)

· Apex Flat Advanced Trigger (original ingår)

· En starkare ”Trigger return spring” från armory craft (original ingår)

· 2st 17 skott magasin med magasinsbottnar utbytta till Armory craft +2 (endast kompatibla med Wilson combat greppet, original bottnar ingår givetvis)

·1 st 21-skott Sig Sauer P320 magasin

Utöver detta har jag nyligen bytt ut fjädern för striker reset samt fjädern för striker safety

Sammanfattning:

Pistolen med 2st 17 skott + 1st 21 skotts magasin (nypris ~10 500 kr)

Rödpunktsikte Romeo 1 (värde ~2000 kr)

Wilson Combat grepp (nypris ~1400 kr)

Apex Flat Advanced Trigger (nypris ~1200 kr)

Övriga tillbehör (hölster, vikter fjädrar, magbottnar, take-down lever etc) värde ~ 2750 kr totalt

Totalt nyprisvärde ca 17 000-18 000 kr

Alltihop säljes för 10 000 kr

Priset kan diskuteras vid snabb affär.

Fler bilder kan fås via pm

Vapnet kräver licens. Skicka PM vid intresse, uppge gärna klubbtillhörighet och skyttelicens nummer.

Säkert en fin pistol och det finns många som menar att kritiken är oförtjänt, tycker dock den pågående debatten om P320 bör lyftas. Förstår att du som säljare inte kommer uppskatta denna kommentaren, ber om ursäkt, men tycker det är rimligt att en köpare får göra ett grundat beslut.

Värt att veta är i alla fall att P320 nu blivit bannad på flera skytteklubbar, banor, kurser och tävlingar i USA. Om detta är något som kommer nå till Sverige återstår att se.

Anledningen är att den anses osäker eftersom att det skett ett antal incidenter med P320 senaste åren, där P320 påståtts avfyrats av av sig själv. Detta har alltid lett till debatt om det har varit handhavande fel eller om det faktiskt är en teknisk miss i designen av pistolen… Sig Sauer inc har ju bestämt hävdat det första medans tex Ben Stoger länge varit skeptisk…

Senast incidenten med P320 skedde häromdagen, där det dog en person vid US airforce efter att en hölstrad P320 smält av. Detta har lett till att flera myndighet i USA stoppat användandet av P320an (immigration, customs enforcement and US AF gsc).

I flera av de skyttegrenar som bedrivs i Sverige spelar detta såklart mindre roll, då man inte bär runt på pistolen laddad i hölster. Men det kan vara bra att känna till problematiken. Jag ser även att denna variant har en extern säkring, om det påverkar säkerheten hos p320 vet jag inget.

För den som vill veta mer är det enkelt att googla eller söka på youtube då det knappast en okänd debatt i det stora landet i väst…

Har själv tidigare kört med en P320 och det är i övrigt ingen dålig pistol, men det är bra att få göra ett grundat beslut.

Vänligen

Tack för en tydlig och konstruktiv kommentar berörande det aktuella läget.

Jag själv är otroligt kluven i denna fråga då jag verkligen gillar denna pistol och trivs att skjuta med den. Hade tänkt att byta dock redan innan den här senaste turen i USA men en sommar med vad jag trodde skulle bli mer skytte kom i mellan.

Som du säger ska man givetvis ha möjlighet att fatta väl grundade beslut, och med det sagt kan tilläggas att jag utfört diverse prov för “UD/ND” på denna pistol utan att den har visat på några felfunktioner. Därav att jag även bytt ut fjädrarna i/till strikerns säkring och återställning.

Mer än så är det nog svårt som svensk skytt att göra i dagsläget.

3 gillningar