Rösta bort 5års licenser

Ja idag är det dagen D då vi röstar bort 5års licenser

2 gillningar

Tja….det har tagits TRE riksdagsbeslut på att de ska avskaffas… :roll_eyes:

Mvh
Johan B

Oj vi ponerar att nuvarande resultat står sig och högern på något sätt lyckas bilda regering, hur stor är chansen att dom faktiskt lyder dessa riksdagsbeslut och slopar femårslicenserna? Bara jag som är pessimistisk när jag tror att inget kommer hända ändå?

3 gillningar

Lär inte hända trots regeringsskifte, man säger mycket i opposition och under valtider…

/ Femetta

2 gillningar

Glöm inte att de borgerliga inte direkt var på vapenägarnas sida sist de hade makten.

2 gillningar

Någon skytteintreserad person/journalist får lyfta frågan så döskallarna får göra slag i saken, men troligtvis så var det bara snack för att lura i oss att de brydde sig och hoppas på röster. Efter klockan åtta på valkvällen brukar ju de flesta vallöften vara glömda och folket har som vanligt gått på bluffen.

1 gillning

Ja de har ju haft många möjligheter tidigare att aggera…

1 gillning

Jag är positiv. Jag tror beslut kommer om att skrota 5-åringarna.

1 gillning

Vi får väl börja mejla berörda partier, de verkar inte vara vana vid det.

Eftersom avgående regering gett en utredare, Strömberg, i uppdrag att utreda bla 5-åringarna kommer ingenting att hända före den utredningen är klar (december 23?). Ingenting. Absolut ingenting. Nada.

(december 23?).

Förslaget om implementation av vapendirektivet ska redovisas 11 november 2022 och uppdraget i övrigt (alltså om översyn av vapenlagen) senast den 10 november 2023. Regeringens “officiella” beställning till utredaren är offentlig och där kan man bland annat läsa att de uttryckligen önskar sig att femåringar ska kunna samhandläggas, dvs att den som har fyra pickor förnyar alla fyra samtidigt en gång var femte år. Eftersom regeringen uttryckligen har bett om det så kommer förslaget med all sannolikhet innehålla åtminstone den skrivningen (bland annat). Jag tror gången kommer vara följande:

  • november - förslag om implementation av vapendirektivet klart. Kommer innehålla restriktioner av magasin för jägare och sportskyttar och andra väldigt impopulära förslag. Den nya konservativa regeringen skickar vidare förslaget för att omarbetas ytterligare.
  • maj - omarbetad version av vapendirektivet går igenom, längre registerföring av vapenägare, nya krav på märkning av vapendelar, ändraingar kring import, kanske något med magasin. I värsta fall också begränsningar av “militära vapen” som ingen väl kan tänkas ha till något.
  • november 2023 - förslag om ändringar av vapenlagen. Förslaget i korthet: Femåringarna tas inte bort men förenklas något. Servicegaranti införs vid ansökan om vapenlicens, det får ta max tre månader. Jaktvapengarderoben utökas från 4+2 till 6+2 vapen. Hårdare krav för vapenhandlare. “Synnerliga skäl” för att få ha enhands- och automatvapen förtydligas i lagen så att det stämmer ungefär med vad förbunden redan kräver, nu räcker det inte med att föreningen intygar utan skytten ska kunna bevisa aktivitet med loggbok från tävling och träning. Det konservativa blocket gillar inte förslagen men ingen politiker i regeringsställning vågar förenkla vapeninnehav för mycket, tänk om de får skulden när nån går postal?
  • maj 2024 - Ett urvattnat förslag av ovan går igenom, femåringarna blir kvar, nya skrivningar ska göra det svårare för Polisen att godtyckligt neka licenser men i praktiken har det ingen större effekt, jaktvapengarderoben utökas.
1 gillning

Cynikern i mig tror du har rätt…tyvärr !
Men… i sinom tid så får vi veta/se vad Partierna i Regeringsställning är villiga att göra för oss Vapenägare.
Händer det inget av effekt under kommande fyra år så kommer undertecknad att konvertera till Miljöpartist…if you can’t beat them…join them ! :wink: :grinning_face_with_smiling_eyes:

Gunpowder, helt rätt; Fight the system from within!

Precis som geniet Bill Bailey sjöng: (5,40 in i klippet)
Bill Bailey Rewrites Happy Birthday | LIMBOLAND | Universal Comedy - YouTube :crazy_face:

Mvh
Johan B

He he…funny guy ! :+1:

stora trutar inge verkstad

ALLT !!! Va ju så snabbt o enkelt i opposition men bara sååå svårt när man verkligen har makten.
Att ljuga väljarna mitt i trynet kan funka men antagligen inte…

Åtta månader har gått och läget är lite annorlunda, Regeringen har lagt ett antal tilläggsdirektiv till utredningen och flyttat fram planerat redovisningsdatum till maj. Ändringarna i korthet:

  • Vapenlagen ska delas upp så att legala vapenägare hamnar i ett annat lagrum.
  • Femåringarna ska avskaffas - detta är speciellt utmärkt som det mest kompromisslösa önskemålet
  • Synnerliga skäl för enhandsvapen ska ändras till särskilda skäl
  • Jaktgarderoben ska förändras och förstoras
  • Möjlighet att byta vapen “lika mot lika”
  • Enklare eller åtminstone tydligare vad som gäller för vapensamlare

Detta är alltså ett direktiv från regeringen och inte bara tomma ord, men det ska fortfarande bli till lagtexter som sen kan läggas som ett antal propositioner, som riksdagen sen ska rösta igenom. Om alla partier röstar som de lovade i senaste valrörelsen kommer femåringarna tas bort, i så fall lär det ske i slutet av 2024.

3 gillningar