Revolver till magnumfält

Vart hittar man revolvrar med lite längre pipor bortåt 10 tum? Dom verkar ju inte vara jättevanliga bland dom handlarna jag brukar besöka på nätet.

Här är ett par:

https://www.sportec.se/produkter/vapen/revolver?tag=90,K35

Men långpipiga revolvrar används väl bara i magnumprecision och -fält så det kan nog bli till att be en handlare ta hem det du vill ha.

Fabriksnytt så är det i princip endast Ruger Super Redhawk samt Super Blackhawk man kan köpa, men leveranstiderna verkar långa. Annars är det begagnat. Man kan hitta tex S&W 629 med 8 3/8" pipa, S&W 29 med 10 5/8" pipa och ibland ombyggda/ompipade vapen upp till 12".

Då får jag hålla lite koll på begagnatmarknaden

Glömde såklart hederliga S&W 686 med 8 3/8" pipa - tänkte att du skulle ha en .44:a…

Om du bara ska skjuta magnumprecision finns ju också 5-skotts Freedom Arms med 10" pipa och targetriktmedel i såväl .357, .41 och .44 Magnum mfl kalibrar. Men de kostar nya ca 60 000 kr.

:slight_smile: Jag tänkte prova på det där med magnumfält… då duger nästan vad som helst och gärna då .357 och prislappen får gärna vara i lägre valörer.

Precis - en begagnad S&W eller Ruger får man för 5-10 000 kr.

1 gillning

Det har jag sett men dessvärre ingen med längre pipa än 6" än så länge.

För att få en smidig och någorlunda billig start i magnumskyttet kan du testa en Ruger Super Blackhawk (M1) som finns lite varstans till vettiga pengar och räcker riktigt långt i originalutförande med långa pipan.
Med en sextums Python eller i värsta fall en 686 :slight_smile: så har du en start till (M7) där du är konkurrenskraftig, som dessutom går att köra i vanlig R-fält och precision B.
Ta med ditt a-vapen (gärna i 9mm och med sextums pipa) så har du en tredje start (M6) där du kan vara med. Kan du få på en rödpunkt på något av vapnen så kan du vara med i friklassen (M5) också. Efter en säsong eller två med den arsenalen så vet du definitivt att magnumskytte är något för dig också :slight_smile:

2 gillningar

Jag kikade lite på en Ruger GP100 och funderade då på fjäderkit och lite putsning av sportec men har inte läst så mycket om dom. Jag har bara testat s&w 686 några ggr och det finns ju lite att önska på ett sånt trycke… inte världens bästa :slight_smile:

https://www.norajaktosportskytte.se/ruger-superredhawk.html denna är nog 7,5", men hör av dig till dem och fråga för den tillverkas i 9,5" också och jag kan inte säkert avgöra vilken variant det är.

1 gillning

Tackar!

Är 44 magnum att föredra framför 357 för en som är novis på magnumfält?

Det vet jag inte tyvärr. Råkade bara veta att den där revolvern var till salu.

Man kör olika klasser för 357 och 41/44, dessutom olika för SA och DA, så det finns 4 klasser bara för dessa revolvrar. Sedan en pistolklass, friklass (med optik), en klass för 357-44 revolver max 6,5 tum och en klass för 38-45 (specialladdat). Alltså 8 vapengrupper totalt…

Svaret är att båda är lika bra för de går i olika klasser.

1 gillning

Jösses! En djungel… :slight_smile: Så om jag håller mig till 357-44 max 6,5 tum borde jag kunna finna någonting ganska snabbt och dessutom kunna skjuta lite 38s i den vilket låter sunt i min hjärna… rör inte till det mer nu :wink:

Vad sägs om Ruger GP100 polerad och med fjäderkit från sportec till den klassen?

Det är bra vapen, men som alla andra (S&W) standardvapen har de värdelösa riktmedel när man ska skruva för de olika hållen fram och tillbaka hela tiden som man gör i magnumfält. Avstånden varierar ju från ca 10-180 m så man behöver skruva på höjdjusteringen mycket och originalsiktena har otydliga klick och glappa sikten som ger dålig precision. Men köp ett LPA sikte med targetkorn till Ruger som Sportec brukar ha så har du löst problemet.

Annars är en S&W 686 med 6" pipa och ett AF korn ställbart i 4 olika höjdlägen mycket bra också. Bara skruva på ett LPA-sikte där också så har man ett bra vapen. Men då ska du hitta en sådan begagnad. Bättre då att leta en likadan med 8 3/8" pipa och AF-korn, så har du ett skapligt vapen för M4.

Jag håller utkik efter en bättre begagnad revolver med 6" pipa i .375 och hoppas då på att finna en färdigputsad med LPA-sikte för att hålla det hela lite enklare för mig och mitt hobbykonto… Jag är ju bara en glad amatör som vill prova på. Snubblar jag på nån med längre pipa så får det väl ses som en liten bonus.

Hej Dahla Jag har en Ruger super redhauk . Som är till salu med maximal längd polygon pipa i 44 magnum väger 2kg utan kikaren.
Hör av dig vid intresse Ivar