Rengörning ny pistol 22Lr

Hej,

Har pecis hämtat ut en ny pistol:grin: Hur brukar ni göra rent en ny pistol? I instruktionsboken står det att man bör dra rent pipan och sedan smörja rörliga delar med ett tunt lager olja för att ta bort rostskyddsmedlet som den kommer med från fabriken.

Hur brukar ni sedan göra rent era pistoler, det rör se i om en 22Lr picka. Hur ofta brukar ni göra rent pipan t.ex.?

Använder ni solvent och vapenolja eller kör ni med fotogen och ev hydraulolja?

Allt det bästa
/Joje

Jag gör rent med fotogen och inte vapenolja räcker.
Räcker inte fotogen så kör jag “Ed’s red”. Fotogen, lacknafta, hydraulolja (ev aceton om det behövs men det luktar så starkt så hoppar det oftast).

Smörjer med vapenolja

Jag gör en grovrengöring efter varje pass där jag drar ur pipan, torkar av och smörjer det jag kommer åt utan att behöva riva pistolen.
Plockar isär och rengör kanske en gång i månaden.

Många i klubben rör inte pistolen innan det börjar krångla men det tycker jag är vansinne.

Tack för svar.

Har ingen större erfarenhet av rengörning av pistoler, men ska nog prova med fotogen framöver. Har du ngn inblandning av vapenolja i fotogenen eller kör du den helt rent?

Har testat att göra rent med GunCer från Balalistol,fick med den gratis av vapenhandlaren när jag köpte pistolen. Det är en mix av vapenolja och rengörning. Den har funkat bra, men jag har bara gjort lättare rengörning.

Har testat att göra rent med Frog lub solvent och det funkade också bra och sedan på med ett mkt tunt lager vapenolja, men jag tror nog att fotogen funkar utmärkt.

Gör jag rent med bara fotogen så kör jag vapenolja separat efteråt

Själv använder jag fotogen och lite olja där som behövs (fotogen) innehåller olja själv.

Bada i fotogen över natt en gång om året, torka rent och sätt ihop. Har alltid funkat för mig.

Ed´s red funkar alltid.