Rengöring lackad pistol

Hej på er!

Nybliven ägare av en cz shadow 2 urban grey.
Min fråga till er, pistolen är lackad i en grå färg, polycoat som jag förstått det och under den lacken, “nitrid-behandlad”. Hur rengör jag pistolens grålackerade delar utan att skada den? Vill ju inte rengöra bara för att inse att man “rengjort” bort den grå lacken senare :sweat_smile:

Ha de gott alla!

Mvh

Du behöver inte oroa dig. vanliga solvents och oljor påverkar inte.

1 gillning

Tack så mycket! Vilket medel rekommenderar ni? Just nu kör jag med “Walter pro, gun care” kan jag fortsätta med den? (Som jag förstått det, lite snällare än wd-40 och 5-56 men annars istort samma sak)

jag använder mest lacknafta och sprit för att göra rent. Ska pipan göras rent rejält använder jag en starkare solvent som är menad för just bara pipan.

1 gillning

Tack så mycket för dina snabba svar och ursäkta för att jag frågar så mycket. Här har vi blivit upplärda att “vapnen rengör man vid elavbrott, inte tidigare” :sweat_smile: (iaf gällande c vapnen och när man kör bly) vad specifikt använder du när du rengör pipan? Jag misstänker att när man kör fmj kanske det krävs lite annat för å få den riktigt fin?

Sidnot, Grymt bra forum det här, mycket trevliga svar!

1 gillning

använder denna: https://www.sportec.se/produkter/vapenvard/solvents/solvent-robla-solo-mil-65-ml
man måste vara försiktig med den och läsa instruktionerna samt inte lämna det på för länge eller någon annanstans i vapnet.

1 gillning

Tack så mycket för dina snabba svar och tips! Ovärderligt! :blush::metal:t3:

Äh förr eller senare så lär du dig själv vad som fungerar :wink:

1 gillning

Var lite försiktig med de skarpaste rengöringsmedlen.

Ska du bara ha ett medel som funkar till det mesta och både rengör, smörjer och skyddar, skulle jag rekommendera Break Free CLP (Cleans Lubricates Protects).
Break Free oil - CLP System AB

Det innehåller även lite teflon som lägger sig i porerna på metallen och fungerar som torrsmörjmedel om oljan har försvunnit. Gör även rengöringen lite lättare då smuts inte bränner fast lika hårt.

Brukar finnas hos många vapenhandlare.

Mvh
Johan B

1 gillning

Tack så mycket för tipset, ska kolla upp det :blush:

Googla “Ed’s red” , rengör och smörjer.
3st lika delar, ATF olja-lampolja och lacknafta.
En del väljer också att blanda i aceton för att lösa plast men det är inte nödvändigt till pistolen.
Funkar finemang

1 gillning

Tack för tips, ska kolla upp den :blush:

För att blanda till ED’s Red så får man använda de kemikalier som finns att tillgå enkelt här i Sverige.
Ta fram en lämplig flaska och sätt på en remsa maskeringstejp vertikalt utanpå.
Sen ritar du fyra streck, så att varje streck blir en fjärdedel av flaskans höjd.
Sen fyller du på upp till första strecket med ATF (automatväxellådsolja, den är röd).
Därefter fyller du på två streck med lacknafta (det blir då dubbelt så mycket som mängden ATF).
Slutligen fyller du på Aceton upp till sista strecket.
Då har du:
1 del ATF
2 delar Lacknafta
1 del Aceton.
Skaka om ordentligt.
Acetonen gör verkligen skillnad vid rengöringen.
Nackdelen är att Acetonen avdunstar lätt, en glasflaska rekommenderas.
Om du inte har en glasflaska att förvara i så rekommenderar jag en rostfri s.k. Fickplunta för långtidsförvaring.

Ja, eller så googlar du för rätt recept. :wink:

1 gillning

Den “försvenskade/modernare” varianten är enligt vad jag har läst in mig på:
1 del ATF-olja
1 del fotogen
1 del lacknafta
1 del aceton

Det figurerar säkert flera olika recept, men detta är det jag tror är det ursprungliga:

CONTENTS: Ed’s Red Bore Cleaner
1 part Dexron ATF, GM Spec. D-20265 or later.
1 part Kerosene - deodorized, K1
1 part Aliphatic Mineral Spirits
CAS #64741-49-9, or substitute “Stoddard Solvent”, CAS #8052-41-3, or equivalent.
1 part Acetone, CAS #67-64-1.
(Optional 1 lb. of Lanolin, Anhydrous, USP per gallon, or OK to substitute Lanolin, Modified, Topical Lubricant, from the drug store)

Han som uppfann receptet (Ed) var tribolog och tog fram blandningen med stor eftertanke kring hur de olika ingredienserna verkar tillsammans.

Medlet löser som sagt plastavlagringar i hagelpipor men det löser inte koppar från mantlade kulor.

Mvh
Johan B

Jag tror inte det är så stor skillnad på dagens lacknafta och dagens fotogen, dvs s.k. lysfotogen, så varför köpa två olika flaskor?
Jag vill minnas att jag en gång fann att det var samma CAS-nummer på Alifat-nafta och Lysfotogen. (Jag tror det var Beckers alifatnafta och OK:s lysfotogen).

Det är möjligt att dagens produkter är snarlika och numer i vissa fall “överlappar” varandra under olika produktnamn/benämningar.

Förr använde man väl t ex. företrädesvis terpentin som “lacknafta” och den förstnämnda är ju en produkt från torrdestillering av barrträråvara.

Men tanken när Ed tog fram blandningen var att det var två produkter som var polära och två som var ickepolära och att dessa skulle verka effektivt på molekylnivå vid rengöringen…

Oavsett har jag tidigare provat att blanda Ed’s Red enligt receptet jag angav och det fungerar bra. Det största problemet är att Acetonet avdunstar rätt snabbt om man inte har en tätslutande förpackning.

Andra blandningar kanske funkar lika bra eller t om bättre… :neutral_face:

Mvh
Johan B