Problem med magasin Pardini SPE

Hej, när jag skjuter precision med 5 patroner i magasinet är det aldrig problem.
Men vid fält när magasinet är fullt med 6 patroner har det jammat några gånger. Känns att det är svårt att få i den sista patronen (att den inte riktigt får plats)

Någon som känner igen sig och hittat lösning med magasinet?

Det blir så ibland, oftare med längre patroner (CCI, Top Shot för att nämna två).
Det viktiga är att patronerna hamnar rätt i magasinet.
patronen över måste ligga helt framför den nedanför.
Om du testar en massa gånger så kommer du att lära dig känna igen när det blivit fel längre ner i magasinet på vinkeln på den/de översta patronen/-erna har.
De pekar då lite mera rakt fram istället för lite snett uppåt i magasinet.
Det går att köpa nyare magasin de är lite lättare att få det rätt i men det går även med de gamla, man måste vara väldigt noggrann varje gång.

/Peppe

Tack för snabbt svar :+1: Ska nog best ett nytt mag för att se om jag slipper besväret.

Jag har en pardini sp22, hade liknande problem, men skrev ut bottenplatta med mer djup, det hjälpte.

De äldre Pardini SP har magasin som ursprungligen är gjorda för 5 skott och ej för sex. Originalfjädrarna som säljs är dessutom för långa så om man klipper av 1,5 till 2 varv så får man det där extra som behövs för att det sjätte skottet ska gå i utan problem. Provade själv en 3D-skriven magasinsbrunn men den har jag haft mer problem med än original.

Man lär sig dessutom med tiden att ‘‘ladda rätt’’ och nu har jag kanske eldavbrott/vapenfel en gång per 3-400 skott så jag känner inte att jag kan klaga.

Då 22lr i regel är rätt så feta så är det bra att med en tops tvätta rent bakom pipan där slutstycket ligger an emellanåt annars kan det utgöra en ytterligare risk för vapenfel.

Tack för svar, har ingen 3d-skrivare så… // PG

Låter smart att klippa av fjädern. Ska prova! // PG

Kom bara ihåg att när du kortat ner fjädern till 6 varv (originalfjädern är 8 varv) så lämnar du lite på sidan så att trycket upp och ner blir jämnt (identiska ändar) samt att du gärna kan dra ut fjädern något så att du inte istället får matningsfel för att trycket är för lågt.

Patronerna måste ligga omväxlande höger och vänster även om det bara är någon millimeter.

Använder man laddhjälparen som följer med pistolen så blir det värre då det är möjligt att komprimera fjädern helt och i stort sätt hälla ner patronerna i magasinet. Du kan bara använda det hjälpmedlet för att avlasta lite när du laddar sex skott.

Se till så att du måste trycka ner den förra patronen lite med nästa patron, då borde de peka omväxlande höger och vänster.