Precision i äldre Sig Neuhausen?

Halllå!

Som nybliven ägare av en Neuhausen 9mm. av äldre snitt undrar jag vad jag egentligen kan förvänta mig för precision i mitt vapen med förutsättningarna skottstol och avstånd 25 meter.

Sköt lite idag och med tre olika köpeammo höll den ungefär åttans ring. Med första batchen hemladdat nians ring.

Är det orealistiskt om jag tänker mig att jag ska hitta köpeammo som håller nian och hitta en egen laddning som håller tians ring?

Mvh Linus

1 gillning

prova med magtech 9-F
lött kula o bra med fart har jag hört funkar böst i dom.
om skottstolstest inte håller 50mm dvs tians ring så är du inte klar med ammotest

Jag skulle inte köra 9-F onödigt hård för en gammal pang, går ofta bra men smäller ju så inihelvete.

Om du inte laddar själv skulle jag testa Magtech 9C.

Är det en 5" eller 6"?

De flesta Nojor går bra med PreAm kulan 123FP med 5,2grain N340 bakom.
Själv kör jag HN115HSHP med 4,3gran N320 bakom, men den är på det berömda hårte att den håller faktorn i en 5", i en 6" är det lugnt.

Är den inte för sliten så ska den lätt kunna hålla 10an på precisionspegeln med rätt ammo.

Grattis förresten till innehav av världens bästa pang för de nationella grenarna!

Själv har jag två av dessa guldklimpar

Hallå och tack för svar! Det är en 5" och jag är himla förtjust. Tycker den är snygg men köpte den för trycket och den mytomspunna precisionen. Lyxigt att ha två! :grinning:

Fick hem puffran igår och sköt första gången idag så jag har knappt provat än, men dagens köpeammo var:

Winchester super X (124 grs)
Sellier & Bellot FMJ (124 grs)
Sellier & Bellot TFMJ (124 grs)

Höll som sagt åttans ring bara vilket förvånade mig lite.

Laddar inte själv än så har inte riktigt koll på receptet vi testade men vill minnas att det var Frontier FP 124 grs och den bästa laddningen höll c/c 60 mm. så det är bara att jobba vidare mot innertian!

Nä, vi har ju knappt börjat testa än så färdiga är vi inte. :grin:

Mest nyfiken på vad som är rimliga förväntningar.

Testa lättare kulor, 115gr, där brukar det gruppera bättre.

Skulle inte bli förvånad om 9C är det du ska ha 9F funkar säkert oxå, men som sagt obehagligt drag e dem.

Rekylen är ganska låg i 9F, men den smäller väldigt högt och ger bra “eldflames”!

Jag kom ihåg att 9F small bra men hade glömt hur stor skillnaden faktiskt var tills jag i höstas dammade av 9:an och plockade fram både 9C och 9F (och några m/39) och sköt dem direkt efter varandra för att jämföra - herrejösses vilken smäll, rena magnumknallen! :smiley:
Rekylen upplevde jag dock som ganska jämförbar, kanske t om lite lägre för 9F.

Men det beror till stor del på att laddningen är gjord med ett krut som inte hinner brinna klart i pipan så det sista krutet brinner klart utanför pipan, vilket ger knallen och eldsflamman.

Tror inte 9F ger större kraft/slitage på pistolen än t ex. 9C.

Både 9C och 9F brukar gå väldigt fint i de flesta pistoler.

Mvh
Johan B

1 gillning

Här har du lite inspo
http://ake-nordin.ownit.nu/frilans/9x19/index.html
http://ake-nordin.ownit.nu/frilans/9x19/16/index.html

Jag har fått ca 30 mm träffbilder på 50 m med min 6" P210 och handladdat med N340 krut och 121gr .356 Wange Matchkulor samt 123gr Ammotech (Norma TC) .356. Den skjuter också mkt bra med Geco Hexagon.

2 gillningar

Låter väldigt likt mina laddningar och erfarenheter. :slight_smile:
Wanges 115gr JHP går också väldigt bra.

Generellt sett verkar Neuor behöva lite fart bakom kulorna för att de ska gå bra. Fisladdningar har jag aldrig haft någon vidare lycka med.

Sen kan det vara värt att gå igenom pistolen ordentligt. Väldigt många gamla Neuor är spruckna och/eller har rostiga pipor, ofta dolt av 20-30år av krut- och blyslagg. Det pratas ofta om hur många Neuor som är spruckna, men väldigt lite om hur många som har rostiga pipor. Skulle gissa att iaf en 15-20% av 9mm Neuor i Sverige har rost i någon omfattning i pipan.

Och många pipor verkar vara snarare .356 än .355, så de gillar ofta lite grövre kulor…

Blev lite nyfiken på om 9C eller 9F ger mest rekyl och därmed teoretiskt mest slitage på pistolen.

Så jag gjorde en enkel räkneövning för att få fram rörelsemängden och tog hastighetsmätvärdet från 5" Neuan i Åke Nordins ammotest.

9C: 350m/s x 0,00745 kg = 2,6522 Kilogram meter per sekund
9F: 419m/s x 0,00615 kg = 2,57685 Kilogram meter per sekund

9C genererar alltså mer rörelsemängd än 9F och ger fysiskt sett mer rekyl bakåt…

Sedan kan man alltid uppleva rekyl på olika sätt beroende på hur snabb impulsen är och inte minst känslan pga. ljudknall mm… :wink:

Men det styrker min tes om att 9F inte är så farlig i rekylen även om den smäller rejält.

Däremot ger beräkningen i rörelseenergi (J) ett annat resultat men det säger inte så mycket om just rekylen: massan gånger hastigheten i kvadrat; där påverkar hastigheten mycket mer då den är i kvadrat.

Samma mätvärden som ovan och slopade decimaler (som man gör i skjuthandboken):
9C: 472J
9F: 539J

Mvh
Johan B

1 gillning

Jag skulle säga att det där är en alldeles för förenklad ekvation för att mäta slitage.

Det är fler saker än hastigheten och energi som påverkar vapen och som ger rekyl.
För vapnet så skulle jag säga att gastrycket är den absolut största slitagefaktorn.

Vilken av dessa två som ger störst gastrycke vet jag dock inte.

Rekylen kan delas upp i två delar oxå, den upplevda och den som påverkar vapnet medans projektilen fortfarande är i pipan.

Den upplevda rekylen kommer ju av överblivna gaser som lämnar pipan efter det att kulan lämnat loppet. Vet inte exakt hur dessa två skiljer sig, men en sak är säker i 9F är det en jävla massa överskottsgas :smiley:

Jo, jag vet att det är ett förenklat resonemang, men för att det ska bli heltäckande måste man säkert skriva en avhandling om detta i ämnet innerballistik och mekanik mm… :wink:

Tittar du på slowmotionfilmer när ett skott skjuts i en pistol, så ser man t ex. att kulan har lämnat loppet långt före rekylen i slutstycket/manteln börjar röra sig bakåt, så där finns en tröghet i mekanismen också att ta hänsyn till, samt hur pipan och andra komponenter låser i varandra med olika riktningar av kraften i olika steg - så det är troligen mycket komplext att räkna ut hur stort slitaget blir och exakt vilka komponenter i systemet som slits hur vid olika krafter och impulsförlopp…

Men ur ett förenklat fysiskt perspektiv är det ju kraft och motkraft som är lika stor = rörelsemängden.

Krutet hinner garanterar inte brinna klart i 9F för det blir som sagt en rejäl knall och en rejäl eldsflamma (som märks extra tydligt vid mörkerskytte)! :grin:
Jag har t om. hört att vissa föreningar har förbjudit 9F pga. bullerproblematiken. :confused:

Men precisionen brukar vara bra i både 9F och 9C!

Mvh
Johan B

Tack för alla fina svar! Vi har gjort några laddningar med lättare kula nu som ska testas till helgen.

Har en annan fråga som kanske någon har koll på? Jag har läst i manualen att pistolen inte ska gå att avfyra utan magasin, men så verkar inte vara fallet med min. Är det något att oroa sig för? Tänker om det indikerar att något är slitet eller trasigt?

Det finns en liten “metallstång” på höger sidan av stommen som fungerar som magasinsspärr. Den går att skruva bort vilket antagligen är gjort på din. Helt OK i så fall

Stämmer, det är ett litet bleck, på min satt det löst då funkade inte den spärren.

Om vapenkontrollant är grinig och petig så kan du få en kommentar om att alla säkringar inte funkar, men oftast är det bara en kommentar även om det teoretiskt är skäl för avslag om man säger.

Enligt förbundet är det ok att montera bort magasinsäkringen. Jag har ställt den frågan via mail till regelkommitten och även frågat vapenkontrollant på SM, och fått svaret att det är ok

Det var trevliga nyheter, då kan man ju ta bort den och lägga den i en liten låda som man har med sig utifall. Det är ju rätt onödig säkring kan jag tycka skulle underlätta att slippa den.

Kunde inte vänta till helgen utan provsköt idag.

100 gr kula och två olika krutmängder. Gick bra i polarens 1911 och Tanfoglio men ingen större skillnad i Nojjan. Höll sig innanför 9:ans ring men inte bättre än så. :man_shrugging:

Ang. magasinsäkringen så följde det med ett litet bleck och en skruv när jag köpte pistolen. Är säkert den.