PostNord slutar skicka vapen från och med nyår. Varför och vem skall man skicka med nu?
Det här är katastrof. Vet inte hur det är med Bussgods, de transporterade vapen mellan vissa orter tidigare - dock långt ifrån heltäckande i landet.
Finns också snack om att Loomis skall börja ta upp denna verksamhet framöver då de idag transporterar vapen (o andra väredfulla grejer) mellan företag men det är många om och men där.
Vi legala vapenägare är under konstant attack på många fronter nu. Ett axplock från iår är:
- Hela AR/halvauto-historien med inlösen och stoppade licenser
- Fler banker vägrar ta jakt/vapenbutiker som nya företagskunder
- Socialstyrelsens utredning om anmälningsplikt har, helt utan grund, fakta eller rätt, kopplat ihop en förmodad ökad självmordsfrekvens hos manliga jägare som diagnostiseras med Cancer och att det därmed skulle motivera anmälningsplikt och konfiskering av licenser och därmed rycka bort kanske den sista ljuspunkten i livet
- Vi kan inte längre skicka vapen enligt ovan
- Tittar man på utredningen av nya viltmyndigheten och de remissvar som kommit in där är det tydligt vart det blåser, nya myndigheten kommer inte få hantera vapenfrågor. Ovanligt många remissvar berör just vapenfrågan som ligger långt utanför deras område. Tex Svenska Kyrkan uttalar att de vill att vapenärendena skall ligga kvar hos Polismyndigheten, Svenska kyrkan som är en stor skogsägare, men inte har några som helst kopplingar till vapenärenden.
Osv.
Jag kommer bojkotta PostNord så långt som det är möjligt hädanefter på grund av detta. Det finns andra speditörer.
@juristen tänker du på någon speciell? dhl, ups, Fedex, Schenker och bring skickar inte heller vapen.
Jag menar med allt annat som jag skickar. Vapen kan man, såvitt jag vet, inte skicka längre.
En del frågar inte vad som är i lådan… 
DHL säger att dom inte skcikar luftvapen, men jag fick ett skickat från Tyskland, inga problem!
Men om man skickar fast man inte får. Då begår man väl vapenbrott!? Inte super lattjo!
Ammobilen ser ju intressant ut. Hoppas att priserna inte blir skyhöga bara.
Nej, inte om du skickar det delat, tror det blir vapenbrott om du skickar odelat bara - däremot så begår du nåt slags kontraktsbrott gentemot speditöreren!
Folk inser inte hur katastrofalt detta kommer bli för skyttesverige.
Ska jag skicka ett vapen på service till sportec så måste jag efter detta köra bil 150 mil.
Distanshandel mellan privatpersoner blir omöjligt.
Företag kan fortfarande skicka mellan varandra, tex butiker kan ju köpa in vapen från distributörer. Men inte möjlig för privatpersoner…
Sverige är stort och avlångt… Detta känns som en påverkansoperation från polisen.
Exakt så. Nu kom ju även fram att de jägare som skall vara med på vargjakt MÅSTE kunna visa GPS-data för sig själv och ev hund under hela jakten. Kan man inte det går informationen automatiskt till polisen, ingen bedömning sker alls av länsstyrelsen först. Dvs om batteriet tar slut i telefonen under jakten innebär det i praktiken utredning för (grovt) jaktbrott vilket vi alla vet hur de hanteras av polisen…