Pistol fråga

Jag vill köpa pistol
licens för samlingsändmål. Jag har sökt licens hos polisen. Jag vill inte ha kolsyrepistol utan riktig pistol på 9 mm. Tror ni polisen godkänner det?

Troligen inte.
Polisen är mycket restriktiva med att ge sådana licenser.
Läs mer här: Minnes- och samlingsvapen | Polismyndigheten (polisen.se)

För att få samlingslicens utöver “förevisningsvapen”, måste man generellt ha en tydlig samlingsinriktning med ett visst “seriöst tema” som polisen godtar.

Kan t ex. vara att man samlar på WW2-prylar och redan har en gedigen samling av sådana prylar och sedan vill börja utöka sin samling med en tydlig inriktning, t ex. enhandsvapen som användes av de allierade under kriget.

Men visst finns det de som har sådana samlarlicenser, jag vet en som hade en riktigt gedigen samling av WW2-vapen, varav många rena museum-föremål, inklusive en luftvärnskanon… :wink:

Sedan kan polisen i vissa fall kräva att vapnen som de ger licens på skall “pluggas” eller göras obrukbara på annat sätt…

Mvh
Johan B

Låter som om du inte riktigt är en seriös samlare - bara sådana får samlarlicens…

1 gillning

Finns replikor på de flesta vapen, det är nog det närmaste du kan komma.

Enda sättet du kommer få köpa ett vapen som du får skjuta med är genom att bli medlem i en skytteklubb och uppnå alla stälda krav.

Blir lite orolig när jag ser inlägg som denna samt att du aktivt frågar om att köpa vapen i marknadsforumet trots att du idag inte har det som krävs för att du ska få en licens.

1 gillning

Alla licenser är behovsgrundade!

Så om du “behöver” en riktig pistol som du skriver, bör du ju redan veta hur du ska motivera detta hos polisen när du söker din licens…case closed! :smiley:

Mvh
Johan B

1 gillning

Hoppas innerligt att polisen inte gör det, och att dom har ett register där dom sparar sånt folk, så det blir enklare att ta reda på vilka som verkligen inte ska ha vapen i framtiden.

Jag gör vad jag vill ju. Trimma luftpistol och ta jägarexamen.

Trimma på du.