Pardini SP 20 Hi-tech (Fsport?) eller RF?
Vad är skillnaderna rent tekniskt, nån som testat båda eller som ändå har en åsikt?
Funderar på att beställa men vill ha lite mera kött på benen innan…
Pardini SP 20 Hi-tech (Fsport?) eller RF?
Vad är skillnaderna rent tekniskt, nån som testat båda eller som ändå har en åsikt?
Funderar på att beställa men vill ha lite mera kött på benen innan…
Kolla med Backe på FMJ i Solna, han har svaren och du kan även köpa Pardini där.
Mvh Micke
Han är ju försäljare, det är folk UTAN ekonomiskt intresse i det som jag vill höra ifrån. Jag förstår nog att jag kan få en del fakta från handlarna, jag har varit med förr! ,-)
Jo förvisso, vad jag förstår så är det egentligen mer kosmetiskt än funktion som skiljer dem åt.
Oavsett blir du nog väldigt nöjd vad du än väljer.
Lycka till. /M
Jo, kanske det - jag är mest nojjig över att få höra efter ett köp: “Valde du model XX? den är ju sämre än YY eftersom…”
Stora skillnaden är vikt då rf är tyngre den har 8tungstensvikter i fronten det är 6 stål i sp. Tror det är nästan 100 gram som skiljer.
Rf är speciellt byggd för snabbgrenar i sportskytte.
Ska du skjuta precision fält och militär snabbmatch har du ingen nytta av den.
Har även för mig att rf är ett antal tusen dyrare.
Enda skillnaden jag märkt då jag testat de är vikten det är en lite annan balans i rf mer framtung.
Men slutliga tipset köp inte den nya hi teck, du vill ha stålmagasin de nya polymermagasinen är skit.
Frågan är om RF är en nackdel i precision? tvärtom verkar vara givet.
Går det inte att köpa stålmagasin?
Om man söker är detta redan besvarat på forumet:
Sen det där inlägget har Pardini kommit med ett nyare slutstycke som är ännu tyngre, vad jag förstår framtaget för geväret TR22. I teorin ska tyngre slutstycken medföra bättre precision, men frågan är om det är mätbart mellan gamla och nya SP. Vad gäller wolframvikterna går de att byta mellan alla modeller.
Varför inte en grön?
Skulle inte säga det, det är självklart upp till olika skyttar vad de gillar men jag gillade inte balansen i rf för att skjut precision.
Inte så konstigt den är bygd för att skjut snabbt dvs balansen i vapnet är optimalt för detta. Balansen är en nackdel om du ska skjuta precision.
Å andra sidan har jag olika vapen till olika grenar exempelvis har jag en 9mm för precision och en för fält just för att ha optimal balans i de för att skjuta snabbt och precision.
Skulle jag skjuta snabba sportgrenar är det inte omöjligt att detta skulle vara ett intressant vapen. Men min högst objektiva bedömning var att det inte var rätt för mig varken för precision eller fält. Sedan är frågan om det är värt pris påslaget för en rf om det är en funktion som snarast är negativt.
Men jag förstår viljan att köpa nya roliga prylar… har en massa sånna också.