Pardini GT9, "glapp" i mantel och pipa

Jag har noterat att det är glapp mellan mantel och stomme, samt även glapp mellan pipa och mantel.
Detta gör att pipan inte är helt fixerad med mantel låst.
Så skall det väl inte vara?
Provade en Les Bear och där var pipan helt stum i mantel, och mantel helt stum i stomme.
Finns det någon att göra med min Pardini för att få pipan att ligga helt låst i förhållande till stomme?
Vart vänder man sig i så fall?

Hejsan!
En vapensmed är nog bästa lösningen.
Ola Elgelöf i Oskarshamn är en erkänt duktig vapensmed.
Kan inte han lösa det så är det inte lösbart.

1 gillning

Lite orättvist att jämföra med en Les Baer som är något av det tightaste du kan hitta, ett visst glapp får man räkna med på en masstillverkad picka, frågan är bara var gränsen går mellan funktionellt glapp och när det börjar bli marackas av det hela (och sprider oacceptabelt mycket).
Märker du på tavlan att det är pistolens precision som är begränsande, i så fall är det nog som sagt vapensmed som gäller, sen om det är värt det beror nog på vad smeden säger.

1 gillning

Har både en Pardini GT9 och en Les Baer Premier II. Min Baer är överlägset den tightaste pistolen jag har. I stort finns inget glapp alls någon stans. Min GT9a uppvisar ett litet glapp mellan stomme och mantel men inget påtagligt.
Har inget glapp gällande pipan när den är låst.
Att det finns ett litet glapp mellan mantel och stomme upplever jag som normalt, har funnits på de GT 9 or och GT 45 or jag klämt på.

Ska kolla lite extra gällande pipan på Pardinin.