Pardini gt9 5” 9x19 vs CZ tactical sports 2 orange 9x19

Vilken föredrar ni och varför, Pardini gt9 5” 9x19 vs CZ tactical sports 2 orange 9x19? För och nackdelar enligt er uppfattning?

Alla grenar har lite olika förutsättningar.
Nationellt eller IPSC?

Beskriv gärna utifrån din erfarenhet och/eller kunnande. Jag försöker bilda mig en uppfattning. Till en början kommer jag köra precision och fält men är öppen för att ta det vidare i andra grenar.

Väldigt begränsad erfarenhet av båda, men CZn väger hela 300-350 gram mer än Pardinin. Det är mycket. CZn är alldeles för tung för mig vid precisionsskytte. Det är enda grenen jag testat med den.

Nu är jag gammal CZ-fantast och kanske färgad av det, och aldrig ägt en Pardini själv, men fvdäv:
Sä länge man har “rätt” pipa i Pardinin så brukar de skjuta riktigt bra. Tyvärr fanns det en del (för 15+ år sedan) som hade dåliga pipor, jag tror inte det är något problem med nya Pardini, men kan vara värt att kolla upp före köp. Bra trycke på Pardini, men om det är bättre än CZ TS2 orange vet jag inte. Vissa Pardini har/får problem med att avtryckaren slår tillbaka i avfyringen, kommer inte ihåg om det fanns någon bra förklaring till varför det händer, men de jag har skjutit gjorde inte det och det är inte något alla gör hela tiden.
I övrigt så upplever jag det som att de som haft Pardini och skjutit mycket har haft en del strul, men om det är mer än andra märken eller bara mitt intryck har jag inget statistiskt underlag för. Men jag tror ingen av de aktiva skyttar som sköt Pardini som jag känner fortfarande gör det…

En stor skillnad för mig är ergonomin, Pardini har väldigt flackt grepp, tänk lutning som en Luger eller Ruger Mk2/3/4. CZ har ganska rakt grepp. Vad som passar dig bäst är svårt att säga, men för min del funkar CZ mycket bättre.
Skulle Pardinis ergonomi kännas klockren för dig så kan den nog vara värt att testa trots all skräckpropaganda från mig. :wink:

Det är två väldigt bra pickor. Den viktigaste egenskapen för urvalet är utan tvekan vilken som passar dig bäst avseende ergonomi och vikt. Förutom det Mikke beskrev om greppets lutning så är TSO-stommen grövre för att få in 20 skott i magasinet. Om du har stora händer så är det bara bra, även om det alltid går att sätta på kolvplattor som gör greppet störe.
Om vi låtsas att båda passar lika bra så är TSOn mer allround - en bättre fältpicka, och lika bra till precision. Det finns dock bättre renodlade precisionspickor som har längre visirlinje och inte är så tunga (speciellt fram) som en TSO.

Ni kommer alla med bra input, jag lyssnar och tar in.

Pardinin har ett “bättre” trycke som går att justera en del…

De är rätt olika i sina konstruktioner/ergonomi/balans, så jag skulle rekommendera att du provar båda modellerna - sedan får du känna hur de passar dig!

Mvh
Johan B

Pardinin är mer fyrkantig i greppet o kräver stora händer. Lite ammunitionskänsligare…

Man får inte hellre glömma vem generalagenten är för CZ rep. Pardini i Sverige. Om du får problem med pistolen, vill du vända dig till Sportec eller BGK? Svaret är givet för mig i alla fall. Sportec är helt överlägsen.

1 gillning

Vad jag förstår så säljer väl sportec också pardinin?

Det beror på vad problemet är. Sportec kan inte allt om Pardinis produkter. Självklart kommer de att hjälpa så gott de kan ifall problem uppstår. Men det finns ingen garanti.

BGK var värdelös att ha o göra med när jag hade en av de första Pardini 9mm. Pipan var allt från .353 till .358, patronläget var sönder brotschat, slagstiftet var inte centrerat i manteln o fan vet vad… vissa saker fick jag hjälp med, fick pipan bytt 2 gånger, alla ouniforma o för stora.
Han har förhoppningsvis skärpt till sig…

2 gillningar

Pardinin har jag själv men skulle inte skjuta den inom Ipsc. Till precision är den oslagbar i min mening, jag skjuter sjukt bra med den, trycket är justerbart och fantastiskt!

CZ är ok till precision men bra riktigt bra till Ipsc.

Så frågan är vad du ska använda den till… kanske så att du behöver ha två pistoler :relaxed:

1 gillning

CZ är ok till precision men bra riktigt bra till Ipsc

TS2 går in i Standard, kan vara utmanande att vinna med 9mm pga minor. Däremot håller jag med om att TS2 i .40 S & W är en riktigt bra picka i sin kategori. Eller så skjuter @MrT bara alpha, då är det lugnt.

Annars har vi KMR som tillverkas i samma stil som CZ Orange men de är smidda med en helt annan precision och kvalitet. Jag kände på en KMR på en tävling och tänkte shit vilken pistol. Som smör att racka den allt tight och bra. Kvalitet helt enkelt… tror den skulle göra sig väldigt bra i båda kategorierna.

1 gillning